סדר בקרקע החקלאית והעירונית: מסקנות ועדת גדיש וועדת הבר אושרו במועצת מקרקעי ישראל

במושבים יוכלו לבנות 500 מ"ר לתעסוקה; קק"ל תעביר קרקעותיה במרכז ותקבל קרקע חלופית ופיצוי

מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום (ד') את מסקנות ועדת הבר להיוון חלקת המגורים במושב ובקיבוץ. המועצה גם קבעה כי תקום ועדה שתדון ביישום המסקנות.

ההמלצות כוללות אפשרות להוון 2.5 דונם בחלקת המגורים במחיר של 3.75% מערך הקרקע, אפשרות לבנייה של 375 מ"ר, ביטול חובת הרצף הדורי, ותשלום של 33% מערך הקרקע בעת פיצול הנחלה. עוד קובעות ההמלצות שהישובים החקלאיים יוכלו לגדול בהתאם למה שנקבע בתמ"א 35.

המלצה נוספת היא לאפשר בנייה לתעסוקה במושב בשטח של עד 500 מ"ר בתוך חלקת המגורים, כולל קייט, בתשלום שבין 49% ועד 91% מערך הקרקע.

האגודה לצדק חלוקתי מסרה בתגובה שהיא רואה בחומרה את העובדה שהמועצה אישרה שורה של החלטות בעלות השלכות מרחיקות לכת על אופייה של המדינה ללא שניתנה לציבור שהות מספקת ללמוד אותן ולהגיב עליהן. עוד טענה האגודה שמ"מ ראש הממשלה, אהוד אולמרט מצוי בניגוד עניינים, בשל העובדה שהוא מכהן במקביל בתפקיד שר האוצר ויו"ר המועצה.

האגודה פנתה אתמול (ג') ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, בדרישה לדחות את קיום הישיבה. בעקבות פניית זו אישר מזוז קיום הישיבה אך הודיע שאולמרט מנוע מלאשר החלטה זו בתפקידו כשר האוצר.

המועצה אישרה גם את מסקנות ועדת גדיש לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. ועדת גדיש הוקמה כדי לייעל את עבודת המינהל ולמנוע את החיכוך המיותר בינו לבין החוכרים.

הוועדה המליצה, לשווק קרקע המיועדת למגורים עם מלוא הזכויות הקיימות והעתידיות, כדי למנוע הזדקקות עתידית של בעל הזכות לשירותי המינהל.

המלצה נוספת היא להאיץ את הליכי ההסדר והרישום של הזכויות בקרקע, חיסול הפיגור הקיים בהליכי הסדר המקרקעין ורישום זכויות ב-400 אלף יחידות שטרם נרשמו. כל הקרקעות ישווקו רק לאחר שעברו פרצלציה.

הדו"ח ממליץ גם על חלוקה מחדש של האחריות בתחום התכנון בין הגורמים הממשלתים, כך שהאחריות על התכנון הארצי תחול על מינהל התכנון, ואילו האחריות על התכנון המפורט תחול על המינהל ועל משרד השיכון.

הדו"ח גם כולל את הסדרת היחסים עם קק"ל. על-פי ההסכמה, קק"ל תעביר למינהל את קרקעותיה במרכז הארץ בתמורה לקרקע מקבילה בגליל ובנגב, ובתשלום ההפרש בין שווי הקרקעות.

על-פי הערכת יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, רן וירניק, מדובר במיליון דונם בלבד, ולא 2.4 מיליון דונם כפי שסבורה קק"ל.