חברת ליגד תפצה רוכשי דירה בגין הטעיה בנוגע למספר החדרים בדירה

ביהמ"ש: החברה יצרה במכוון את הרושם שמדובר ב-4.5 חדרים במקום ב-4, כדי להגדיל רווחיות

ית המשפט המחוזי בת"א חייב את החברה הקבלנית ליגד השקעות ובניין לשלם לבני הזוג רונית וחיים חן פיצוי של 5,500 דולר בגין הטעייה בנוגע למספר החדרים בדירה שרכשו ממנה ברחובות, פיצוי של 18 אלף שקל בגין עוגמת נפש, והוצאות בסך של 25 אלף שקל.

ההסכם בין הצדדים נחתם בספטמבר 1997, ובני הזוג חן ערערו לבית המשפט על פסק דינו של בית משפט השלום, לפיו התקבלה באופן חלקית תביעתם נגד החברה, וזו חויבה לשלם להם 28 אלף שקל בגין תיקון ליקויי בנייה.

בית משפט השלום קבע, כי חלק התביעה שעוסק בהטעיה ביחס למספר החדרים בדירה מופרך לחלוטין, מאחר שהמערערים קנו את הדירה לאחר שהדירה היתה בנויה, ויכולים היו להתרשם באופן ברור ממבנה הדירה וממצבה. המערערים טענו שהם רכשו מהחברה דירה בת 4.5 חדרים, אך בפועל קיבלו דירה בת 4 חדרים בלבד. החברה טענה בנוגע לחצי החדר החסר, כי לפי מסמכי ההתקשרות הדירה היתה בת 4 חדרים, ולכן לא יכולה להיות מחלוקת שהדירה התאימה למצגים שנקבעו בין הצדדים, וממילא לא מדובר בהטעיה גם אם נפלה טעות סופר במפרט הטכני. לדברי החברה, טענה שכזו היתה צריכה לעלות כבר בזמן רכישת הדירה, ולכל המאוחר מיד עם הכנת פרוטוקול המסירה.

שופטי ערכאת הערעור, הילה גרסטל, עוזי פוגלמן ואילן שילה, השתכנעו כי החברה יצרה במכוון את הרושם שמדובר ב-4.5 חדרים כדי להפוך את המכירות לאטרקטיביות יותר ורווחיות יותר, ומבלי להעמיד דברים על דיוקם. אשר על כן קבעו, כי על החברה לשלם למערערים פיצוי של 5,500 דולר (לפי שוויים בשקלים במועד הגשת התביעה, וכן לפצותם בסך של 18 אלף שקל בגין עוגמת הנפש.

לדברי השופטים, מהנטען על-ידי המערערים ומעיון במסמכים מכתב התביעה עולה, כי הם עברו דרך ייסורים קשה לאחר רכישת הדירה, שרכשו במיטב כספם ורצו לקבלה ללא ליקויים וכשהיא מתאימה למה שהובטח להם.

השופטים הוסיפו, כי המערערים לא זכו לטיפול הולם מצד החברה למתן פתרון לטענותיהם, ואף בית משפט השלום קבע כי התייחסות החברה מזלזלת, כבדה, איטית ומתפתלת, וכללה פתרונות חלופיים חלקיים. לדברי השופטים, אין זה צודק להתעלם מהיחס ומאי הנוחות שלהם נחשפו המערערים במשך למעלה משלוש שנים עד להגשת כתב התביעה ולמעשה עד היום. (ע.א 2073/03).