היעד: להפוך את ישראל למעצמת טכנולוגיות מים

שוק המים העולמי מוערך כיום ב-360 מיליארד דולר, עם צמיחה של 7%-8% בשנה; יו"ר ווטרפרונטס, אורי יוגב: הייצוא יגיע ל-10 מיליארד דולר ב-2016

במקביל לכינוס פורום המים העולמי, בשבוע שעבר במקסיקו, ערך גם מכון צוקרברג לחקר המים באוניברסיטת בן-גוריון את כנס שדה בוקר לטכנולוגית מים.

במהלך הכנס, שנושאו היה מינוף יזמות לפיתוח טכנולוגיות מים, הוכרז ארגון ווטרפרונטס - התאגדות של כל הגופים המובילים בתחום התעשייה וטכנולוגיות המים בישראל בארץ, מתוך מטרה להפוך את תעשיית המים המקומית למשמעותית גם מבחינה עולמית.

כנס המים העולמי הוא יוזמה של ועדת המים העולמית, שמטרתה להעלות את המודעות לנושאי המים. במהלך המפגש הוצג הדו"ח "מים - אחריות משותפת", הדן בחשיבות ההתגייסות והתמיכה הממשלתית של כל מדינה בנושא זה.

הדו"ח מצביע על הקושי המצטבר בניהול משאבי מים, וקורא לממשלות להיעזר בגופים חוץ פרלמנטרים, כמו גם בסקטור הפרטי, לצורך ניהול חיוני וחכם של משאבי מים.

במהלך הכנס הישראלי אמר יו"ר ווטרפרונטס, אורי יוגב, שתעשיית המים הישראלית פועלת שנים רבות בתנאי מחסור. עובדה זו הביאה לחדשנות, ליצירתיות ולפיתוח פתרונות מים מתקדמים, בתחום מערכות ההשקיה בלחץ נמוך, ההתפלה, חיסכון במים, שיפור איכות המים, טיפול בקולחים ושפכים ועוד. לדבריו, הגיעה העת להפוך נושאים אלה לכלים כלכליים.

ווטרפרונטס שם לו למטרה להפוך את ישראל למובילה עולמית בשוק פתרונות המים המתקדמים. יוגב הדגיש, ששוק המים העולמי מוערך כיום ב-360 מיליארד דולר, עם צמיחה של 7%-8% בשנה. בין המטרות עליהן הצביע יוגב: יצירת מותג עולמי לטכנולוגיית ותעשיית המים הישראלית, כינון תקנים בינלאומיים בתחום טכנולוגיות המים המתקדמות, הרחבת פעילות חברת מקורות בשווקים הבינלאומיים, וכן עידוד המחקר האקדמי והמו"פ התעשייתי.

לדבריו, התחזיות מראות, שבתוך 15 שנים צפוי מחסור של 35% בשוק המים העולמי, בו מושקעים בתשתיות כבר כיום 240 מיליארד דולר. 80 מיליארד דולר מושקעים בטכנולוגיה, והיתרה מופנית לתחום השירות.

יוגב הדגיש, שלישראל עמדת פתיחה טובה להתמודדות עם ההזדמנות הבינלאומית, וכי עד 2016 יגיע היקף הייצוא ל-10 מיליארד דולר, וישראל תיחשב למרכז עולמי לפיתוח תעשיות וטכנולוגיות מים מתקדמות.

יו"ר מקורות, בוקי אורן, אמר, שהפתרון היחיד לסיפוק הביקוש למים ממקורות ההיצע, הוא מעבר מאיסוף מים לייצור מים, באמצעות שימוש בטכנולוגיות מים - התפלה, טיהור שפכים, הגברת המטר ועוד.

מנכ"ל אטלנטיום, דוד וקסמן, הציג בכנס טכנולוגיה לטיהור מיקרוביולוגי של מים. לדבריו, טכנולוגיות לטיהור מיקרוביולוגי של מים, המבוססות על סינון, על כימיקלים כמו אוזון וכלור, סובלות מחסרונות רבים.

השיטה של אטלנטיום מבוססת על מניעת גידול חיידקים על-ידי ערעור מבנה ה-DNA שלהם, באמצעות אור באורכי גל מבוקרים וטכנולוגית אלקטרו אופטיות מתוחכמות.

לדבריו, הטכנולוגיה ידידותית לסביבה, ובעלת יכולות חיטוי גבוהות במחירי עלות תועלת תחרותיים. החברה פועלת בארה"ב, באירופה המערבית והמזרחית, ובמזרח הרחוק כולל סין ויפאן.

אקוויז, טכנולוגיות מים חכמות מהרצליה, הציגה את תהליך AGAR, המאפשר להגדיל את התפוקה במכוני טיהור שפכים ולשפר את איכות הקולחים. אקוויז משווקת את מוצריה בשוק המקומי ובשוק האמריקני באמצעות זיכיון של USFilter האמריקאית.

שמשון בלקין, מהמכון למדעי החיים באוניברסיטה העברית, אמר, כי לצורך איתור נוכחותם של מזהמים רעילים: הם משתמשים בחיידקים מהונדסים גנטית, שבנוכחותם של חמרים רעילים מייצרים אות הניתן לכימות. החיידקים קובעו בתוך שבבים ביולוגים מתכלים. ברגע שהשבב נחשף לרעל הוא מייצר אות אופטי.