תמ"מ 1: 850 אלף תושבים בירושלים ב-2020

גודל האוכלוסייה הצפוי למחוז ירושלים לשנת 2020, כפי שמשתקף בתוכנית המתאר המחוזית לירושלים (תמ"מ 1), הוא מיליון ו-60 אלף נפש. נתון זה נגזר מתמ"א 35. בירושלים עצמה מדובר על סדר גודל של 840-850 אלף נפש ב-2020, מתוכם, לפי הערכות צוות התכנון, כ-300 אלף תושבים ערבים.

לשם השוואה, עיריית ירושלים ומתכנני תוכנית המתאר המקומית (שנדונה בשלב זה בוועדות התכנון), קבעו יעד של 950 אלף נפש לשנת 2020. אולם צוות התכנון של תמ"מ 1, ספקני לגבי האפשרות להגיע ליעד זה. לדברי חבר הצוות, ארי כהן, בדרך בין התכנון לביצוע בשטח יש "פחת לא מבוטל". כדי להגיע לצפי שהוערך בתמ"מ 1, מוסיף כהן, יש צורך בבנייה בשטחים שממערב לירושלים, במקביל לפיתוח בתוך התחום הבנוי.

את תמ"מ 1 הציגו עופר גריידינגר ממינהל התכנון במשרד הפנים וחברי צוות התכנון, בערב עיון לציבור בשבוע שעבר. התוכנית הומלצה להפקדה על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה והיא טרם נדונה במועצה הארצית.

ד"ר מאיה חושן ממכון ירושלים לחקר ישראל, אמרה, כי אין בתוכנית יעד שחייבים להגיע אליו מתוך איזושהי תפיסה אידיאולוגית, חברתית או אחרת. לדבריה, מדובר על מסגרת "תמונת עתיד".

בערב הוצגו, בין היתר, גם קווי המדיניות ועיקרי התוכנית: עיגון דרכים לחיזוק ירושלים ולביסוסה הכלכלי, הבטחת התנאים לתפקודה כבירה וכאתר בעל משמעות היסטורית, דתית ולאומית, המהווה מרכז שלטוני, תרבותי וחינוכי ומוקד תיירות בינלאומי; חיזוק וגיוון הזיקות בין יישובי המחוז ובינם לבין ירושלים; עידוד בנייה וגידול אוכלוסייה ביישובים הקיימים, במטרה למנוע הקמת ישובים חדשים; שמירה קפדנית על ערכי הטבע ושטחים פתוחים איכותיים; מתן מענה לביקושים דיפרנציאליים של מגורים ותעסוקה לקבוצות האוכלוסייה השונות במחוז והקמת מוקדי תעסוקה חדשים.

בצוות התכנון של תמ"מ 1 היו חברים מוטי קפלן, ארי כהן, עדנה ורפי לרמן. מרכז הצוות היה ישראל קמחי.