המדינה: רשיונה של איזוטסט נשלל משום שגרמה נזק לאינטרס הציבורי

"תקופת ההשעיה בפועל תלויה באיזוטסט עצמה ובמהירות שבה תשכיל לבצע את התיקונים והשינויים"

הרשות הלאומית להסמכת מעבדות אומרת, כי רשיונה של מעבדת איזוטסט הותלה לששה חודשים, בשל הנזק הנגרם לאינטרס הציבורי. המעבדה לא ביצעה את תפקידה היחיד כמעבדה וגרמה בכך לסיכון ממשי של שלום הציבור ובטיחותו.

התגלו ממצאים חמורים בשלושה מתוך ששת הסניפים של איזוטסט, לרבות הסניף המרכזי והעיקרי שלה ביבנה. לטענת הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, ועדת הערר קבעה כי מתוך 19 הממצאים שנטענו כלפי המעבדה, 10 הוכחו מעבר לכל ספק.

משמעות הממצאים היא, שבעשרה מקרים שונים לא ביצעה איזוטסט בדיקות לפי התקנים המחייבים, ולא ניהלה תיעוד מתאים ומסודר המאפשר בקרה ומעקב אחר ביצוע הבדיקות.

עוד נטען, כי על-פי הממצאים לא עמדה איזוטסט בקריטריוני ההסמכה, לא ביצעה בדיקות בטון בהתאם לנדרש וכן בדיקות עבודות איטום בממדים. כמו כן, לא ביצעה ניהול תיעוד מדויק ונכון של כל הפעולות המתבצעות על-ידי המעבדה.

מכאן עולה, כי איזוטסט לא מילאה אחר תנאי הסכם הפיקוח. הממצאים שהתגלו בהליך הערר של איזוטסט הן פעולות הנוגעות באופן מובהק וישיר לשלומו ובטיחותו של הציבור, דהיינו תקינות הבטון המשמש לבניית מבנים, תקינות ואיטום חדרי הממד וכן התאמת קרקע להנחת מסילות רכבת.

הרשות הלאומית להסמכת מעבדות רואה בדברים אלה משמעות חמורה של מתן אישור תקינות לבטון שאיננו עומד בדרישות התקן וכך גם אישור תקינות לאיטום חדרי הממד.

עוד אומרת הרשות, כי המטרה של ההשעיה היא לשמור על שלומו וביטחונו של הציבור, באופן שיבטיח שלא יבוצעו בדיקות ולא יינתנו אישורי תקינות והתאמה לחומרים, כתוצאה מהליכי בדיקה שאינם עומדים בדרישות התקנים.

הוועדה גם מתייחסת לטענה אחת של איזוטסט אשר לפיה ייגרם נזק לקבלנים שעימם קשורה החברה, כתוצאה מהשעיית הסמכתה. הוועדה אומרת, כי האחדות המופגנת בין קבלנים לבין העותרת, שהיא מעבדה שאמורה לבדוק את תקינות עבודתם, באופן מקצועי וניטרלי מעלה ערעורים בקשר לטיבה של תמיכה זו ומניעיה.

בכל מקרה טענותיהם של הקבלנים שהאינטרסים שלהם והאינטרס הציבורי הכללי לא בהכרח חד הוא, אינם גוברים על האינטרס הציבורי. הרשות להסמכה, באמצעות עוה"ד אלי זוהר ויהודה רוזנטל, מפרטת את ההליכים שקדמו להחלטה ומציינת, כי בין ה-14 לדצמבר 2005 ל-11 לינואר 2006 נערכו בעקבות תלונות שבעה מבדקים של עבודות המעבדה ונאספו ממצאים הקשורים לעבודת איזוטסט מאז 2003. המבדקים נערכו בשלושה מתחת ששת הסניפים של איזוטסט.

לאור הממצאים המליצה ועדת ההסמכה על שלילת הסמכת המעבדה. ב-30 לינואר העבירה מנכ"ל הרשות למעבדה את הממצאים והודיעה לה על האפשרות להגיש ערר.

בפברואר הגישה המעבדה ערר ובהתאם לנוהל מינה מנכל הרשות ועדה בת שלושה חברים אשר אמורה לדון בעניין. באמצע מארס ניתנה החלטת ועדת הערר המתפרסת על פני 30 עמודים וזו קבעה כאמור ש-10 מהממצאים שנטענו כלפי איזוטסט הוכחו. הוועדה המליצה ברוב דעות להשעות את הסמכת המעבדה לששה חודשים.

תקופת ההשעיה בפועל תלויה באיזוטסט עצמה ובמהירות שבה תשכיל לבצע את התיקונים והשינויים. לדעת הרשות להסמכה החלטת ועדת הערר פוגעת באיזוטסט, אך בנסיבות העניין ובמיוחד בשל חשיבותה הציבורית של הוועדה, אופן ביצוע תפקידה והמשמעות הציבורית של ההסמכה הניתנת על-ידי הרשות, מובילים למסקנה, כי הנזק שייגרם לציבור עולה לעין שיעור אם המעבדה תמשיך בפעילותה האמורה, על הנזק שייגרם לאיזוטסט כתוצאה מהשעיית ההסמכה לתקופה האמורה.

דיון בעניין אמור להתקיים ביום ראשון הקרוב.

(בג"ץ 2445/06).