הקרב על המעלית: הקבלנים נגד ביטול הקלה באישור תוספת בנייה של 5%

החלטה של ועדת הערר המחוזית חיפה יוצרת תקדים המונע חריגה שאינה מהווה "סטייה ניכרת"

החלטה של ועדת הערר המחוזית חיפה, הקובעת כי אין לאשר תוספת של 5% בשטחי הבנייה העיקריים להתקנת מעלית, כהקלה שאינה מהווה "סטייה ניכרת", מסעירה את התאחדות הקבלנית וארגון הקבלנים במחוז הצפון. השבוע פנו הקבלנים לבית המשפט המחוזי בחיפה בבקשה לבטל את ההחלטה.

מזה עשרות שנים מאשרת עיריית חיפה הקלה אוטומטית בדמות תוספת של 5% מבניית שטחים עיקריים, לבתים בהם נבנית מעלית למרות שאין חובה לבנות בהם מעלית. החלטת ועדת הערר התקבלה בדיון שנערך בהתנגדויות לבניית פרוייקט ברחוב האסיף בחיפה, אותו מתעתדת לבנות חברת הבנייה גלעם, במקום בניין ישן המיועד להריסה.

המתנגדים, דיירי בתים סמוכים, שיוצגו ע"י עו"ד ג'ובראן ג'ובראן, טענו שהקמת הבניין החדש עלולה לגרום לפגיעה ביסודות הבניין שלהם, וכי ההקלות שקיבלו היזמים מהוות סטייה ניכרת.

ועדת הערר, בראשות עו"ד דרור לביא אפרת, קבעה בהחלטתה כי תוכנית ח"פ 229 י' (תוכנית שפורסמה למתן תוקף בשנת 84'), שעל פיה אישרה הוועדה המקומית את תוכניות הבנייה, קובעת, כי אין לחשב את שטח פיר המעלית במסגרת חישוב השטחים. "על כן, לא ניתן לומר כי בתוכנית החלה לא קיימות זכויות בנייה להקמת מעלית. התוכנית מאפשרת הקמת מעלית, ואף פוטרת את מקימה מחישוב המעלית לצורך חישוב השטחים. המגבלה של 5% היא הסף העליון של שטח אותו ניתן להוסיף לצורך הקמת מעלית, ואם השטח אינו קשור להקמת המעלית, אין מקום לתת את ההקלה".

כלומר, הוועדה קבעה שאישור הקלה זו מהווה כפל הקלה. זאת, מאחר ש-5% המאושרים כנורמה בגין בניית מעלית, בבניין שאין בו חובת מעלית עקב גובהו, מהווים פיצוי ליזם בגין השטחים שהבניין הפסיד כתוצאה מבניית פיר המעלית וחדר המכונות. לטענת הוועדה, התוכנית ח"פ 229 י' כבר הביאה בחשבון ששטחי פיר המעלית וחדר המכונות לא נכללים בשטח הבנייה, והם אינם מחושבים בשטח הבנייה העיקרית, ולכן אין לתת גם הקלה נוספת.

בעתירה שהגישו חברת גלעם, ארגון הקבלנים והתאחדות הקבלנים, באמצעות עו"ד יריב גונן, נטען, כי על פי תוכנית ח"פ 229 ח' פיר המעלית אינו נכלל בשטחים שלגביהם מחושבים אחוזי הבנייה. פיר המעלית וחדר המכונות של המעלית משותפים לכלל הדירות ולכן יש להבדיל בין "שטחים למטרות עיקריות" הנחשבים כשטחי בנייה באחוזים, לבין "שטחי שירות" שלא נכללים בחישוב אותם אחוזים.

עוד נטען, כי הקלה זו נהוגה עשרות שנים והחלטת ועדת הערר מתיימרת לפסול את כל תוספות הבנייה בגין מעלית שניתנו כהקלה משך כל אותן שנים. עקב כך היתרי הבנייה שניתנו לאותם בניינים ייחשבו לבלתי חוקיים. בנוסף, יהיה בכך כדי למנוע מבעלי מגרשים את ההקלה, אף שחלקם רכשו מגרשים אלה בידיעה שתוספת זו תינתן להם. "קבלן שרכש מקרקעין, ושילם את מחירם בהסתמך על כך שתינתן לו תוספת בנייה מסתכן בהפסד של ממש" נטען.

כהערת אגב נטען בעתירה, כי נושא זה לא נידון בהתנגדויות שהוגשו לפרוייקט, ועלה לראשונה בהחלטת הוועדה.

לחילופין אם בית המשפט יחליט שהחלטת ועדת הערר מוצדקת, מבקשים העותרים מבית המשפט להורות על תקופת מעבר של שנתיים עד לכניסת ההחלטה לתוקף, כיוון שתחולה מיידית של ההחלטה טורפת את חישוביהם ותוכניותיהם של רוכשי ובעלי מקרקעין.