הבנייה בוואדיות חיפה: ביהמ"ש הורה למחוזית להחליט בתוך 9 חודשים

העותרים: מצד אחד לא מאפשרים לנו לבנות, ומצד שני לא מאשרים רשמית את האיסור ומונעים בכך תביעות לפיצויים

בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה הורה לוועדה המחוזית ולוועדה המקומית חיפה להחליט בתוך תשעה חודשים, האם הן מאשרות או דוחות את תוכנית הוואדיות של חיפה.

ההחלטה ניתנה בעקבות עתירה של מרכז הפרנסה, בעל קרקעות בפארק הכרמל המוגדר כגן לאומי (בין שכונת דניה וטירת הכרמל), המבקש לממש את זכויותיו בקרקע באזור זה. מרכז הפרנסה מיוצגת על-ידי עו"ד יורם חגבי-חגי.

במרכז העתירה דרישה לבטל את ההחלטה האוסרת בנייה בוואדיות של חיפה,

שניתנה במארס 1985, או לחליפין להחליט על אישורה. אישור כזה יאפשר למרכז הפרנסה ולבעלי קרקע אחרים לדרוש פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה.

ההחלטה האוסרת על בנייה בוואדיות אזור חיפה התקבלה בעקבות התנגדותו של מהנדס העיר חיפה לתוכנית המתאר שהופקדה ב-1980, וקביעתו שלא ניתן יהיה לבנות בוואדיות. למרות הזמן הרב שעבר מאז ההחלטה, היא טרם אושרה וטרם ניתן לה תוקף. אי אישור התוכנית מונע אפשרות לעשות שימוש בקרקע, ומאידך מונע גם לתבוע פיצויים.

בכתב התביעה מודגש, שבאוגוסט 2003 הגיש מרכז הפרנסה עתירה ראשונה שבו ביקש לבטל את החלטת הוואדיות או לחילופין לתת לה תוקף. גם אז החליט בית המשפט לחייב את הוועדה המחוזית להכריע בנושא בתוך תשעה חודשים. החלטת הוועדה היתה שאין מקום להורות על ביטול ההפקדה, וכי יש לבחון תוכניות חלופיות אשר יסדירו את התכנון האורבני בחיפה בתוכנית מתאר חדשה.

בעתירתה החדשה טען מרכז הפרנסה, שבפועל בחרה הוועדה המחוזית שלא להחליט האם התוכנית בתוקף או לא. בית המשפט קיבל קביעה זו וקבע, שהדרך לפתרון ראוי של המקרה היא להחזיר את הדיון לוועדה המחוזית, כדי שסוף סוף תקבל החלטה לאשר או לבטל את תוכנית הוואדיות.

בפסק הדין מותח בית המשפט ביקורת על הוועדה המחוזית, וקובע שאין ספק שמחובתן של רשויות התכנון לפעול בזהירות בקביעת המהלכים שיחייבו את הדורות הבאים מצד אחד, וישמרו על אוצרות הטבע. עוד קבע בית המשפט, שעיכוב של 20 שנה הוא פגיעה חמורה וכי הגיע העת לשים קץ לייסורי התובעים.

בית המשפט הטיל על הוועדה המקומית והמחוזית תשלום הוצאות של 30 אלף שקל. (עת"מ 2403/04).