ועדת הערר ביטלה הריסת בניין בשכונת הבוכרים

"מדובר בתוכנית להקמת מבנה גדול ומשמעותי בתוך בנייה קיימת של בתים היסטוריים"

ועדת הערר לתכנון ולבנייה מחוז ירושלים ביטלה החלטה של ועדת המשנה לתכנון ובנייה, שאפשרה הריסת בניין בשכונת הבוכרים וחפירה לעומק של 11 מטר. החלטת הוועדה, בראש עו"ד אהרן ברוכין, היא בהמשך להליך קודם שניהלה.

באותו הליך קבעה הוועדה, כי מדובר בתוכנית להקמת מבנה גדול ומשמעותי בתוך בנייה קיימת של בתים שנבנו לפני שנים רבות. לאור זאת, קבעה ועדת הערר שיש להוסיף תנאי לצורך קבלת היתר בנייה, לפיו בכל שלבי החפירה ובניית השלד יש צורך בפיקוח צמוד של מהנדס קונסטרוקציה שיהיה אחראי על הבנייה. ועדת הערר הורתה אז לוועדת המשנה, כי בטרם תנפיק היתר בנייה תוודא שהבקשה תהיה חתומה כדין על-ידי הגורמים הרלוונטיים.

לוועדת הערר הוגשו שני עררים בנושא על-ידי תושבים שנכסיהם צמודים לנכס בו נעשו העבודות. נטען, כי היזם החל בביצוע העבודות בלי היתר בנייה כדין.

ועדת הערר קבעה, כי היזם פעל בניגוד להחלטתה הקודמת וגרם לסדקים ולסיכון מבנים סמוכים. "התנהלות שכזו איננה מצדיקה מתן פרס במתן היתר בנייה בבקשה להיתר בנייה, כאשר בקשה להיתר זו הינה בקשה שערוכה שלא כדין".

הוועדה תמהה כיצד ניתן להגיש בקשה להיתר הכוללת קונסטרוקציה של מסת בנייה אדירה לעומק של 11 מטר, כאשר הקיר התומך הוא קיר בטון בעובי של 20 ס"מ ללא קדיחות. עוד ציינה הוועדה, בין היתר, כי נהרס קיר שנועד לשימור, אבניו לא נשמרו כראוי, כך שבעצם לא יהיה ניתן לשחזר את אותו קיר באופן מדויק. ועדת הערר הורתה לוועדת המשנה להקפיד הקפדה יתרה בכל בקשה עתידית שתוגש בעניין בניין זה, שכן "מי שנכווה ברותחין - נזהר בפושרין".

באחרונה פירסמה המועצה לשימור אתרים בירושלים מסמך מיוחד המהווה קריאת חירום לקובעי המדיניות, ומתריע על בעיות בנושא השימור בירושלים. בין היתר צוין במסמך, כי ישנה בעיה של חוסר אכיפה גם במקרים של מבנים שנקבעו לשימור בתוכנית מאושרת, בין היתר בשכונת הבוכרים, לה נערכה תוכנית שימור פרטנית.