"הוועדות המחוזיות לא מתכננות - אלא עוסקות בטיפול שוטף בתוכניות"

מבקר המדינה קובע עוד: משך הטיפול בתוכניות המופקדות היה ארוך פי ארבע מפרק הזמן המרבי הנקוב בחוק

הדו"ח מותח ביקורת קשה על עבודת הוועדות המחוזיות, ובעיקר על כך שהן אינן ממלאות אחר יעודן העיקרי - תכנון מחוזי ובקרה על תוכניות. תחת זאת, עוסקות הוועדות בעיקר בטיפול שוטף בתוכניות, אך גם בפעילות זו נמצאו ליקויים רבים.

הדו"ח מצביע על כך, שלמרות שחוק התכנון והבנייה מטיל על הוועדות המחוזיות להכין תוכניות מחוזיות, בפועל עסק בכך בעיקר מינהל התכנון, ואילו הוועדות המחוזיות ולשכות התכנון עסקו רק בהכנת חלק מתוכניות המתאר המחוזיות החלקיות. והיה ולשכות התכנון אכן עסקו בייעודן, היה זה בדרך כלל רק אחרי שהשטח נבנה בניגוד לתכנון ולחוק. כתוצאה מכך, יוזמות אלה לא השיגו את מטרתן, והמצב בשטח נשאר כשהיה.

לא רק זאת. הוועדות המחוזיות לא אספו את המידע הדרוש על המצב התכנוני ועל הצרכים התכנוניים של הרשויות. גם לא הכינו תוכניות עבודה עם סדרי עדיפויות, לוחות זמנים וציון הגורמים האחראים לתכנון. לדעת המבקר, היעדר תוכניות מתאר מקומיות או קיומן של תוכניות מתאר מקומיות בלתי מעודכנות גורמים לעיכוב הטיפול. כתוצאה מכל אלה, הכנת תוכניות המתאר המקומיות מתנהלת בין הרמה המקומית והארצית, בציר העוקף את רמת התכנון המחוזית.

עוד מצא המבקר, שלמרות שחוק התכנון והבנייה מאפשר לוועדה המחוזית להורות למקומית להכין תוכנית ולהגישה למחוזיות, כמעט לא עושות שימוש בסמכותן זו. גם כשהן מצאו שיש צורך שוועדה מקומית תכין תוכנית שיש בה ראייה כוללת, ואף הנחו אותה להכינה, הן ויתרו לבסוף על דרישה זו.

עוד מצא המבקר, שמשך הטיפול בתוכניות המופקדות היה ארוך פי ארבע מפרק הזמן המרבי הנקוב בחוק. המשך הממוצע של הטיפול בתכניות, מקבלתן ועד לאישורן, היה ארוך כמעט פי שניים מפרק הזמן המרבי הקבוע בחוק התכנון והבנייה. עוד נמצא, שעבודתן של לשכות התכנון אינה מוסדרת בנוהלי עבודה, וכך נוצרה אי בהירות בתהליכי העבודה, בקרה ודיווח על התקדמות הטיפול בתוכניות, ועוד.

תוכניות רבות אושרו בלא שלשכות התכנון עמדו על תיקון הליקויים שהן מצאו בתוכניות, בין השאר, אי עמידה בתנאי הסף, חריגה של הוועדות המקומיות מסמכותן, העדר רכיבים חיוניים, סתירה לתוכניות מתאר, היעדר בדיקת התאמה לפרוגרמה והכנסת שינויים מהותיים בתוכניות מאושרות בלא שהופקדו לעיון הציבור. לדעת המבקר, יש בכך כשל שיש לתקנו.

ברוב המקרים, ובניגוד לחוק, נציגי שר הפנים לא השתתפו בדיוני הוועדות המקומיות, ולא נמצא ולו מקרה אחד שנציג השר דרש דיון חוזר בוועדה המקומית. לדעת המבקר, בקרה נאותה של הוועדות המחוזיות על הוועדות המקומיות עשויה לצמצם ליקויים בהחלטות.

העדר תוכניות מקשה גם על יחידות הפיקוח לעשות את מלאכתן. כך למשל, יחידת הפיקוח של מחוז דרום העלתה בפני מתכננת המחוז קושי באכיפת חוק התכנון והבנייה במחצבות הפוצעות את הנוף ופוגעות בסביבה. הסיבה לכך היא שהתוכניות המפורטות שלהן ישנות וכלליות מדי. למרות זאת, דרג התכנון המחוזי לא יזם תוכנית המסדירה זאת.

בחלקות רבות של מושב שדה עוזיהו שליד אשדוד קיימים עשרות שימושים עסקיים כגון תעשייה, מסחר ואחסנה, מקצתם נסמכים על היתרים לשימוש חורג, ולמקצתם אין היתרים כלל. למרות זאת, רק בספטמבר 2000 החלו הוועדה המקומית באר טוביה ולשכת התכנון בבחינת האפשרות לתכנון אזור תעסוקה שבו יותרו שימושים אלה ושכמה מהמבנים הקיימים יועברו אליו. למרות התוכנית, עד אוגוסט 2005 לא הוסדר אזור התעסוקה והבנייה הבלתי חוקית במושב נמשכת.

עוד מצא המבקר, שהוועדות הפקידו תוכניות בלתי תקינות ומלאות בפגמים. בתשובה לטענה זו השיב מינהל התכנון, שכדי לצמצם את תופעת הפקדת התוכניות הבלתי תקינות הוא נקט מספר צעדים, ביניהם עריכת ימי עיון לעובדי הוועדות.

המבקר מותח ביקורת קשה גם על מינהל התכנון, שלא הגדיר תנאי סף ולא קבע נהלים. בשל כך יצר אי בהירות רבה וחוסר תיאום בין הגופים השונים. מינהל התכנון ציין בתשובתו, שבכוונתו לבחון את נוהלי העבודה של כל המחוזות, מתוך כוונה לגבש בכולם נוהלי עבודה אחידים ככל האפשר.

במקביל לביקורת מחמיא המבקר למחוז המרכז, בראשות ד"ר שוקי אמרני, על כך ב-2003 בדק את הסיבה להימשכות הליכי התכנון, והכין תוכנית התייעלות מקיפה. כתוצאה מכך גדל מספר התוכניות החדשות שמטופלות בפרק הזמן שנקבע בחוק עד להפקדה. המבקר ממליץ ליתר הוועדות לפתח מנגנון של למידה ארגונית כדי לעודד תהליכי התייעלות.