נדחתה תוכנית להכשרת 20 חוות בודדים בנגב

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה תוכנית להכשרת 20 חוות בודדים במרחב נפת באר-שבע. זאת, מאחר והתוכנית סותרת את מדיניות התכנון.

התוכנית המוצעת היא תוכנית מתאר מחוזית חלקית (תמ"מ 49/14/4), החלה על שטח שמשתרע מחבל יתיר במזרח ועד מרחב נחל הבשור במערב, ומאזור נתיבות בצפון-מערב ועד דימונה בדרום-מזרח. במרחב זה קיימות כיום חוות חקלאיות מסוגים שונים.

התוכנית ביקשה להכשיר שימושים אלה באופן גורף ל-20 חוות, ולאפשר בנייה ופיתוח למגורי בודדים ולמטרות חקלאות ותיירות. התוכנית נערכה על ידי מינהל מקרקעי ישראל - מחוז דרום.

המועצה החליטה לסרב לתוכנית, בטענה שהיא עומדת בסתירה למדיניות התכנון הארצית והמחוזית. בהחלטה, כך נמסר, עמדה לנגד עיני המועצה הארצית החלטה קודמת שקיבלה בסוגיית התיישבות בודדים (מיום 7.12.1999), לפיה כמדיניות תכנון, אין מקום להתיישבות בודדים, כיוון שצורת התיישבות זו אינה תואמת את עקרונות התכנון, בדבר הצורך בהימנעות מפיזור של נקודות ישוב קטנות במרחב.

על פי המועצה, מדיניות התכנון מכוונת לחיזוק הפריפריה באמצעות שימור מערך השטחים הפתוחים, בד בבד עם חיזוק מגוון צורות ההתיישבות הקיימות ופיתוח תיירותי, תוך העדפת פיתוח צמוד דופן. עוד נשענה המועצה בהחלטתה על תמ"א 35, וקבעה כי שימושי מגורים ותיירות, כמוצע בתוכנית, סותרים את התמ"א, בשל מיקומם שלא בצמידות דופן לשטח המיועד לפיתוח או לבינוי.

עוד מסרה המועצה, כי התוכנית עומדת בסתירה גם לתוכניות ארציות, מחוזיות, וכן תוכניות אב אזוריות שעניינן שטחים פתוחים - לרבות שמורות טבע, יערות ואזורי נחל. זאת, נוכח מיקום מרבית חוות הבודדים בחפיפה לשטחים בעלי ערכיות סביבתית ונופית גבוהה ביותר על פי תוכניות אלה.

עם זאת, החליטה המועצה, כי במקרה בו תהיה הוועדה המחוזית סבורה שקיים מקרה פרטני אשר תואם את מדיניות התכנון הארצית, תמליץ בפני המועצה הארצית על אישורה של תוכנית נקודתית.