450 בעלי קרקע בצפון הארץ נגד אישור תמ"מ 6

טוענים: התוכנית שטרם אושרה דרקונית וגורמת לנו נזק עצום

450 בעלי קרקע, שמרביתם מאזור בנימינה-זכרון יעקב, הגישו התנגדות משותפת לתוכנית המתאר המחוזית החדשה למחוז חיפה (מאזור חדרה ועד עכו), אשר טרם אושרה. המתנגדים טוענים, כי על פי התוכנית לא תתאפשר למעשה כל בנייה של מבנה חקלאי בקרקעות, וייגרם לבעלי הקרקעות נזק בהיקף של מאות מיליוני דולרים. שמיעת ההתנגדויות אמורה להתחיל בקרוב.

בסוף חודש אפריל 2004 הסתיים מועד הגשת ההתנגדויות לתוכנית המתאר החדשה למחוז חיפה. התוכנית, המכונה תמ"מ 6, אוסרת כל בנייה של מבנים לשימוש חקלאי ועיבוד חקלאי בשטחים החקלאיים. על פי התוכנית, כל בנייה של חממה, בית רשת, סככה וכל מבנה אחר הדרוש לחקלאי, לא תתאפשר בשטחים החקלאיים ותוקפא לזמן בלתי מוגבל.

תקנון התוכנית קובע, שרק אם תאושר בעתיד תוכנית מיוחדת לעניין זה ניתן יהיה לחדש את הבנייה לשימוש ועיבוד חקלאי. לטענת בעלי הקרקעות, "מאחר ולא קיימת כיום תוכנית מיוחדת שכזו בתכנון, הרי שהקפאת הבנייה תהיה למעשה לשנים רבות".

מחוז חיפה הביע דעתו במפורש, כי בכל תוכנית עתידית לבנייה לצרכי עיבוד חקלאי, אם תהיה, יוגבלו האזורים המותרים לבנייה רק למקומות מסוימים במחוז ולא תהיה זכות שכזו לכל חקלאי. כמו כן קבע המחוז שגודל המבנים שיותר לשימוש חקלאי יוגבל באופן ניכר. כך למשל, בתוכנית להקמת סככות חקלאיות, שהוכנה ע"פ דרישת החקלאים באזור זכרון יעקב, הוגבל גודל סככה לאחסנת ציוד חקלאי (עבור טרקטורים, מרססים, חומרי דישון והדברה, סככות מיון וכו') לגודל שלא עולה על 20 מ"ר..

עו"ד גד שטילמן, ממשרד עו"ד תורג'מן שטילמן וסרמן, הגיש לפני למעלה משנה התנגדות מנומקת ומפורטת לתוכנית, בשמם של 450 בעלי קרקעות שבתחום המושבות זכרון יעקב, בנימינה, פרדס חנה כרכור וגבעת עדה. ההתנגדות מסתמכת על חוות דעתו של שמאי המקרקעין ארז כהן.

בהתנגדות טוענים בעלי הקרקעות, כי בנוסף לנזק הישיר ליכולתם להתפרנס מהעיבוד החקלאי, המוערך במאה מיליון שקלים בקרוב, נגרם להם נזק עקיף הנובע מהפגיעה בשווי המקרקעין שבבעלותם. במידה ותאושר התוכנית, תוגש ע"י המתנגדים תביעה לפיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה.

בעיה נוספת בפניה עומדים בעלי הקרקעות היא העובדה, כי הרשויות אינן נותנות מזה זמן רב היתרים לבנייה, הסותרים את התוכנית. אך כיוון שהתוכנית טרם אושרה, כאמור, והיא נמצאת בהליכים זה זמן רב, בעלי הקרקע מוצאים עצמם בפני שוקת שבורה כשאינם יכולים לקבל היתרים ונדחים בצורה גורפת.

במהלך חודש מאי צפויה שמיעת התנגדויות בעלי הקרקע לתוכנית המתאר בפני המועצה הארצית. במקביל מנסה עו"ד שטילמן לשכנע את המועצה לקיים שימוע לבעלי הקרקע בכדי שיוכלו לשטוח את טענותיהם ביתר פירוט.