בעקבות פרשת איזוטסט: יקבעו מחירי מינימום לבדיקות פרטיות של בנייה ותשתיות

מחירי המינימום ייקבעו ע"י משרד ייעוץ לניהול תעשייתי שמעסיק התמ"ת

רשות ההגבלים העסקיים אישרה לממונה על התקינה בתמ"ת, גרישה דייטש, לקבוע מחירי מינימום לבדיקות עמידה בתקן שמבצעות מעבדות פרטיות מוסמכות בתחומי בנייה ותשתיות. כך נודע ל"גלובס". עם זאת, הרשות התנגדה לקביעת מחירון מחייב, שהיה עלול ליצור הגבל עסקי לשוק.

מחירי המינימום ייקבעו ע"י משרד ייעוץ לניהול תעשייתי שמעסיק התמ"ת, בריכוזו של רו"ח בועז מלול, לאחר בדיקת שוק של עלויות האמת ההכרחיות לביצוע בדיקות מקצועיות מהימנות וללא חשש לפגיעה בבטיחות הציבור.

הדבר נועד למנוע מהשוק להיות פרוץ, עקב דרישת גופים שונים - בהם גורמי ממשלה - להנחות של עשרות אחוזים, הגורמות לעבודות להיות בלתי כדאיות, ונעשות מרצון להשיג עבודות לחברות אחרות שמחזיקים בעלי המעבדות.

המחירים הנמוכים גם עלולים להוות מוטיבציה לבדיקות לקויות, שלא ימנעו אסונות כדוגמת אסון ורסאי לפני מספר שנים, בו התמוטטה תקרת פל-קל על החוגגים באולם חתונות בירושלים.

התמ"ת יקבע פרקי זמן מינימליים של מספר חודשים, בהם לא ניתן יהיה להחזיר רישיון הפעלה למעבדה תקינה פרטית, שהושעתה מפעילות עקב ליקויים משמעותיים.

רשות ההגבלים אישרה את המהלכים בתנאי שיסוכמו עם כל אחת משמונה מעבדות הבנייה הפרטיות, כדי למנוע תיאום לכאורה ביניהן.

היוזמה לשינויים ננקטה ע"י הממונה על התקינה כחלק מהמסקנות בעקבות פרשת איזוטסט - אחת המעבדות הפרטיות הפועלות בשוק בדיקות העמידה בתקני בנייה, תשתיות וכבישים, שהושעתה עקב ליקויים חמורים בפעילותה.

בכיר בתחום התקינה אמר ל"גלובס", כי "קביעת מחירי מינימום חשובה, אך ללא פיקוח ואכיפה מחמירים, כולל פתיחת תיקים פליליים על חורגים, לא תביא לתוצאות המבוקשות, אלא רק תביא לעליית מחירי הבדיקות בטווח הארוך".