הופחת במחצית היטל ההשבחה בפרויקט אזורים בירושלים

שמאי המקרקעין הוותיק אהוד המאירי הביא להפחתה של גובה היטל ההשבחה בפרויקט של חברת אזורים בירושלים. אזורים תקים פרויקט בן 140 דירות יוקרה ושטחי מסחר ברחוב המלך דוד, בסמוך למלון קינג דיוויד, תחויב לשלם היטל השבחה בסך של 7.5 מיליון שקל, מחצית משנדרש בתחילה.

לדברי המאירי, "לשם הקמת הפרויקט דרשה עיריית ירושלים היטל השבחה בסל של 15 מיליון שקל. מאחר ולא ניתן היה להגיע עם העירייה לשומה מוסכמת בסכום ריאלי, הוחלט למנות שמאי מכריע כבורר במחלוקת.

"בין הטיעונים המקצועיים שהועלו על ידינו, טענו כי יש ליישם במקרה זה את הלכת ביהמ"ש העליון שניתנה בעניין לוסטרניק, בה נקבע, שלצורך חישוב שווי הנכס "ערב" התוכנית המשביחה, יש להביא בחשבון גם את הפוטנציאל הכללי הטמון בקרקע, שנובע ממגמות תכנוניות כלליות באזור כמשתקף בתב"עות סמוכות".

המאירי הוסיף, כי כיום יש לבדוק לגבי כל בעל קרקע שמחויב בהיטל, שני אלמנטים מרכזיים. בהתקיים תנאים אלה, ניתן יהיה ליישם באופן מובהק את פסק הדין:

האלמנט הראשון הינו שהתב"ע שחלה על הנכס במצב הקודם להשבחה הינה ארכאית, קרי, אושרה לפני שנים רבות וקבעה עקרונות תכנון מיושנים. האלמנט השני הינו, שאכן ניתן להוכיח שבמרחב התכנון אושרו לאורך השנים האחרונות תוכניות בניין עיר חדשות, ששיקפו כבר מגמה תכנונית מודרנית ושונה מהמצב ההיסטורי.

"יישום נכון של הפסיקה יכול לבדו להביא להפחתה של עשרות אחוזים, וזאת עוד בטרם ידונו בהיבטים הנוספים הכלכליים לגופם של ערכי השווי הספציפיים", אמר המאירי.