"אני מקווה שעוד מחוזות יקבלו החלטות דומות"

הרבה באיחור, ואחרי שלושה דו"חות מבקר מדינה חמורים, הודיעה אתמול הוועדה המחוזית מרכז, שהיא מטילה סנקציות על הוועדה המקומית חוף השרון, בראשות יו"ר המועצה אהרון בז'רנו. במועצה זו, החולשת על השטחים היקרים במדינה, נמצאו לא פחות מ-1,400 עבירות בנייה, כשבראשון מתחם המסחר בשפיים, אולמות אירועים הבנויים בשטחים הפתוחים, שימושים חורגים ועוד.

בין הסנקציות שהוטלו על הוועדה - חובה לדווח מראש על סדר היום של הוועדה ודיווח על אמצעי אכיפה אותם היא נוקטת נגד עברייני בנייה. אם אמצעים אלה לא יעזרו, הודיעה המחוזית שהיא תנקוט צעדים לפיזור הוועדה.

מי שמרוצה מאוד ממהלכים אלה הוא פורום 15 הערים הגדולות, בראשות עו"ד איתן אטיה, שמזה מספר שנים מתריע נגד תופעת הבנייה הפרועה ביישובים החקלאיים, כשהמועצה האזורית חוף השרון, בין הרצליה לנתניה, משמשת כדגל אדום.

"ההחלטה היא תוצר של שלושה גורמים", אומר אטיה. "הגורם הראשון הוא ההתנהלות של המגזר של הכפרי במרכז הארץ, שהביא על עצמו את הסנקציה הזו באמצעות התנהגות תכנונית פרועה, שחרגה מגבולות הטעם הטוב. הגורם השני הוא מינהל התכנון, בראשות אדריכל שמאי אסיף, שמצביע כאן על כיוון ברור ועל אמירה חדשה, לפיה יש להגשים את עקרונות תמ"א 35 האוסרת במפורש בנייה פרועה במגזר הכפרי, ושמה דגש על פיתוח הערים הגדולות. יש כאן הצהרת כוונות חשובה, לפיה יש להגשים את עקרונות התמ"א ככתבם וכלשונם, לשמור על השטחים הפתוחים ולמונע את הפרבור הפרוע והמפוזר. יש לציין גם את נחישותו של יו"ר הוועדה המחוזית, ולקוות שגם וועדות מחוזיות אחרות יקלטו את המסר וילכו בעקבותיו".

" מה אתה אומר לראשי הרשויות?

"אני חושב שראשי הרשויות העירוניות אחראים לא פחות לפריצת דרך היסטורית זו. הם אלה שסייעו לאישור תמ"א 35 והם אלה שקוצרים היום את הפירות. ראשי רשויות אלה סבלו עד היום מהבנייה הבלתי חוקית בשטחים הפתוחים. אני משוכנע שבלי הלחץ שלהם דבר לא היה קורה".

" ומה יש לך לומר לראשי המועצות האזוריות?

"בחלק מהמקרים מדובר באנשים נורמטיביים, חלקם ממש מלח הארץ. יחד עם זאת, לצערנו, יש מביניהם, ובעיקר אלה שנמצאים באזורי הביקוש, שהפכו עם השנים מחקלאים לאנשי נדל"ן ציניים. כשגילו את הפוטנציאל הכלכלי שיש במיקום שלהם, החליטו לסחוט את הפרה הזאת ולחלוב אותה. חלקם הלכו צעד אחד רחוק מדי.

"חשוב לציין, שמרבית המועצות האזוריות בארץ, וגם לא מעט ראשי מועצות שאני מכיר, מתנהגים באופן אחראי, ומתאמים את פיתוח הכפר עם העיר הסמוכה. לצערי, בגלל אותו מיעוט פרוע אנחנו מגיעים למצב שצריך לקרוא להם לסדר בצורה חמורה כזו".

" לא קצת מאוחר מדי?

"לצערי, מאוד. אני משוכנע, שלגבי חלק מהפרויקטים יהיה קשה מאוד להחזיר את הגלגל לאחור. עם זאת, אם מדינת ישראל רוצה להמשיך להתפתח כלכלית ותרבותית, היא חייבת להתחיל לבצע את הצעדים האלה, ויפה שעה אחת קודם. אני שמח שזה הגיע עכשיו, שכן מוטב מאוחר מאשר לעולם לא".

" אנחנו מדברים על התופעה הזו למעלה מ-10 שנים.

"אין ספק שזה שערורייתי. אבל ככל הנראה היה צורך בשילוב של מינהל התכנון, הוועדה המחוזית, ראשי הערים והתקשורת, כדי שמישהו יבין שמשהו כאן לא בסדר. אני רק מקווה שהמחוזות האחרים יקבלו החלטות דומות. הייתי מציע למועצה הארצית לאמץ את הצעדים האלה שעשה מחוז מרכז, ולתבוע צעדים דומים גם במקומות אחרים".

" להערכתך מישהו יסגור את גני האירועים?

"חוץ מגני האירועים, יש במגזר החקלאי מאות מחסנים המאחסנים חומרים דליקים חומרים ומסוכנים, שבמקרה שריפה יכולים להמיט אסון על אזור המרכז. הגיע הזמן שנבין, שפרקטים, אריחים, רהיטים, בתי קפה, פאבים ומסעדות הם לא בדיוק גידול חקלאי. הגיע הזמן שמישהו יעשה סדר ויפנה את המחסנים המסוכנים האלה מחצרות הבתים.

"אם המגזר החקלאי רוצה תעסוקה נוספת, הוא צריך להתמקד בצימרים, יקבים, חקלאות אורגנית ועוד מספר עיסוקים, שגם הם יעמדו תחת פיקוח ורגולציה, אבל בוודאי שלא פאוור-סנטרים, מחסנים, חנויות בגדים ועוד, שאין להם שום קשר עם חקלאות.

"למען האמת קשה לי לבוא בטענות לבעלי העסקים. הטענה המרכזית שלי היא נגד המדינה, שעצמה עניים במשך זמן כה רב. עתה אני מקווה שמשהו בכל זאת משתנה. "