תוכנית המתאר לנחלים אושרה; יישמרו 170 מהם

משרד הפנים אישר את תכנית המתאר הארצית לנחלים, שהיא פרק מתוך תכנית המתאר הארצית של משק המים. התכנית מסמנת 120 ערוצי נחל ראשיים וכן רשימה של 50 נחלים בעלי חשיבות גבוהה, שלאורכם ייעשו שימור ערכי טבע.

התמ"א קובעת, כי לנחלים אלו יוכנו תכניות נקודתיות, וקובעת הוראות שיבטיחו את שמירת הפוטנציאל שלהם עד להכנת תוכניות אלה.

ברשימה מוזכרים נחל עורבים ברמת הגולן, נחל עמוד ודישון בגליל, נחל חרוד ותבור בעמקים ונחלי החוף מערות, שיקמה ולכיש. רשימת הנחלים נקבעה בהתאם לתוכנית העבודה של המשרד לאיכות הסביבה.

לדברי מנהל מינהל התכנון, אדריכל שמאי אסיף, הנחלים הם עורקי הנוף הטבע והניקוז של הארץ, וחשיבותם הסביבתית-חברתית עצומה. נחלים אלה משמשים בתי גידול ייחודיים למגוון עצום של צמחים ובעלי חיים, ומהווים ריאות ירוקות וחיץ בינות לשטחים הבנויים. הנחלים מבטיחים את הניקוז של מי השיטפונות בחורף למניעת הצפות.

מטרת התוכנית היא להעצים אותם כעורקי נוף וניקוז. התוכנית מגדירה רצועות שטח משני צידי הערוצים: רצועת מגן ברוחב חמישה מטרים משני צדי הערוץ; רצועת השפעה ברוחב של 50-100 מטר וכן פשט הצפה, האזור בו הנחל גואה, מתפשט ומציף, ובו מתנקזים מי הנגר בתקופות גשומות.

לפשטי ההצפה תפקיד חשוב גם בשמירה על איכות המים בנחל. ההגנה על פשטי הצפה, כפי שנקבעה בתוכנית, תאפשר שמירה על הזרימה הטבעית של הנחל מבלי שתפגע בשימושי קרקע שנבנו באזור.

התוכנית קובעת את השימושים המותרים ברצועות, ואת ההתניות והתיאומים הדרושים בכל מקרה של שינוי. רוחבן של הרצועות נקבע לפי שעה בהתאם לתוכנית המתאר, ובעתיד תתוכנן תוכנית פרטנית שתקבע את רוחבן המדויק, על סמך בדיקות ונתונים מפורטים.

עוד קובעת התוכנית חובת קבלת חוות דעת של רשות הניקוז הרלוונטית בכל מקרה של בנייה באזור הנחל, כדי לשמור מפני בנייה בלתי מתחשבת.