הוקפא תכנון החלק הדרומי של המתחם למפוני עזה בצפון אשקלון

בישיבה שנערכה במשרד ראש הממשלה התקבלו דרישות ראש עיריית אשקלון, רוני מהצרי, לפיהן יוקפא תכנון החלק הדרומי של מתחם המגורים בצפון-מזרח אשקלון, וזאת לאחר שמנהלת סל"ע הסכימה לטענות העירייה שאין צורך במתחם כולו. כמו כן, לא יועברו בשלב זה שטחים ממרחב התכנון של אשקלון למרחב התכנון שקמים, בעקבות עתירת עיריית אשקלון לבג"ץ.

לפני כשבועיים עתרה עיריית אשקלון לבג"ץ נגד ועדות התכנון הארצית והמחוזית ונגד שר הפנים, משרד הבינוי ומנהלת סל"ע, כדי למנוע פגיעה בתכנון העתידי של העיר אשקלון, ע"י הוצאת קרקעות מתחומה במסגרת תוכנית מתאר ניצנים.

העירייה טענה בעתירה נגד הוצאת האזור שבצפון מזרח לעיר מתחומה, וטענה כי הבינוי אינו בא לענות על היקף הביקוש של המפונים, אלא כולל כמות מוגזמת של מגרשים שעלולה להגיע לספסרי נדל"ן וספקולנטים שיסחרו בקרקע על חשבון עתידה של העיר אשקלון.

בעקבות הגשת העתירה זומנה בשבוע שעבר פגישה במשרד רה"מ, בהשתתפות מנהלת סל"ע, נציגי המפונים, ראש העירייה ונציגי אשקלון נוספים, בה גובש הסכם ביניים והתקבלו דרישות העירייה. ההסכם קובע, בהתאם לדרישות מהצרי, כי יוקפאו התהליכים התכנוניים לגבי החלק הדרומי של המתחם, על בסיס ההצהרה של מינהלת סלע כי הביקוש מצד המפונים לא מצדיק את פיתוח המתחם המקורי כולו, וניתן להסתפק בחלק הצפוני והמרכזי בלבד.

הסיכום האמור אומץ ע"י המועצה הארצית והוועדה המחוזית, שאף פנו לשר הפנים לפעול בהתאם לו. לדברי מהצרי, "מדובר בקרקעות שמהוות חלק בלתי נפרד מעתיד העיר אשקלון. תוכנית מרחב ניצנים, כפי שהוצגה בפנינו, עלולה לגרום לבזבוז מיותר וחמור של משאבים קרקעיים וכספי ציבור, ובפגיעה בפיתוח העתידי של אשקלון. מנגד, נשמח להקים שכונה חדשה למפוני גוש קטיף בשטחים האמורים, כתושבי אשקלון, ובשטחה המוניציפאלי".

תוכנית המתאר הארצית ברמה מפורטת למרחב ניצנים וצפון אשקלון, שקודמה על-ידי מינהל התכנון, אושרה בממשלה בנובמבר 2005 כפתרון מרכזי למפונים מחבל עזה במסגרת תוכנית ההתנתקות. בישיבתה ביום שלישי השבוע אישרה המועצה הארצית את תוכנית הבינוי בחלק הצפוני והמרכזי של המרחב, הנמצא בצפון-מערב אשקלון. החלטת המועצה תאפשר כעת את תחילת עבודות הבינוי בשטח.

המועצה הארצית העריכה, כי הביקוש לא יצדיק את פיתוחו של המתחם כולו. לפיכך, ועל מנת לשמור על האופציה של פיתוח עירוני עתידי של אשקלון בחלק הדרומי של המתחם, הוחלט שלא לאשר בשלב זה את תוכנית הבינוי לחלק הדרומי של המתחם, ולקבוע כי הוא יפותח מצפון לדרום.