יד אליהו: עזרה ובצרון תיישם את תמ"א 38 - תוספת קומות וחיזוק המבנים

שינוי תפיסה בשיפוץ שכונות ישנות בתל-אביב. החברה העירונית עזרה ובצרון הציגה לאחרונה בפני צוות מזרח העיר והמשנה למהנדס העיר תוכנית פיילוט לביצוע שיפוץ בשכונת יד אליהו על-פי תמ"א 38. על-פי תוכנית מתאר זו, שיפוץ מבני "הרכבת" בשכונה יעשה על בסיס של תוספת שתי קומות, תוך מיגון הבתים המשופצים מפני רעידות אדמה על-ידי חיזוק השלד הקיים באמצעות יציקת בטון ותמיכות נוספות. על-פי ההערכה, עלות השיפוץ והמיגון בכל בניין תנוע סביב מיליון שקל.

שכונת יד אליהו הוקמה בתחילת שנות ה-50, בחלקה על-ידי חברת עזרה וביצרון. מאז הקמתה לא נבנתה בשכונה אף יחידת דיור חדשה. השכונה סבלה לאורך השנים מהזנחה וממשאבים מוגבלים, וגם שיפוצי חזיתות ותשתיות לא נעשו בה מאז הקמתה.

כיום מקובל להתמודד עם בעיית הבתים הישנים באמצעות תהליכי פינוי-בינוי, שלוקחים זמן רב. באזור יד אליהו החליטה העירייה ללכת בכיוון אחר: שיפור חזות פני השכונה ביחד עם התאמתה לדרישות התקן של בניינים חדשים על-פי תמ"א 38, המעניקה תוספת זכויות בנייה לבניינים ישנים שיעברו חיזוק בפני רעידות אדמה.

בימים אלו מנהלת עזרה ובצרון מגעים עם חלק מוועדי הבתים בשכונה על מנת שישתתפו בפיילוט של התוכנית. הפיילוט יתקיים ככל הנראה במהלך השנה הקרובה באחד מהבניינים ברח' לה גווארדיה, כשלאחריו יתקדם השיפוץ לכל חלקי השכונה. כן ישופצו חזיתות ויתווספו מעליות לחלק מהבתים

עו"ד עדי הדר, יו"ר עזרה ובצרון, אמר: "החברה סוגרת מעגל. כחברה שהקימה חלק ניכר משכונת יד אליהו, זה אך טבעי שניטול על עצמנו, באישור העירייה, את פרויקט שיקום השכונה".

לא רק נקניקיות: 6,000 מ"ר מסחרי יתווספו בתוך היכל יד אליהו

הוועדה המקומית ת"א, בראשות עו"ד דורון ספיר, אישרה תוספת של 6,000 מ"ר בתוך היכל "נוקיה", הוא היכל הספורט ביד אליהו. שטחים אלו ישמשו כמרכז מסחרי שישרת את באי ההיכל בימי משחק, כמו גם את תושבי שכונת יד אליהו בכל ימות השבוע.

השטחים המסחריים ייבנו בכניסה להיכל ומסביב לו, ויכללו שירותים שונים לקהל המבקרים - מסעדות, בתי קפה וחנויות שונות. המרכז יהיה פתוח לציבור גם בימים של משחקים.

לדברי ספיר, אחד היתרונות הנלווים לתוכנית הוא הקטנת עומסי התנועה באזור: בערבים בהם מארחת מכבי ת"א משחקי יורוליג מגיעים להיכל 11,000 צופים, אשר נכנסים ויוצאים בפרק זמן קצר ויוצרים עומסים. פתיחת שטחים מסחריים בהיכל צפויה לפזר את העומס על פני זמן ארוך יותר.