הגן שלנו הרוס

150 מתוך 270 גני אירועים עומדים בפני סכנת הריסה. הרישיונות של רובם מעוכבים בשל הקושי לשנות את ייעוד הקרקע. ראשי הענף, הכולל גם 350 אולמות אירועים ומוערך ב-10 מיליארד דולר, חוששים מהדימוי העברייני שדבק בהם ומקווים שהרשויות יעשו קצת סדר

הטלפונים בגני האירועים לא מפסיקים לצלצל בימים אלו, ולא מן הסיבות הנכונות. אם בימים כתיקונם, ממלאים בעלי הגנים את דפי היומן קדימה בתאריכים לחתונות ואירועים, עכשיו הם נאלצים לענות לפניות מסוג אחר, להדוף ולהרגיע זוגות, שסגרו כבר תאריך ומתקשרים לברר, האם המקום בו התכוונו לשבור את הכוס, יעמוד על תילו עד ליל הכלולות.

על-פי הערכות ראשי הענף, כ-150 גני אירועים מתוך 270 הפועלים בכל הארץ, שותפים היום לצרה. רבים מ-150 הגנים מנהלים הליכים להסדרת מעמדם החוקי, אך כל עוד לא סיימו את המסלול הנמשך שנים, הם אינם יכולים להציג רישיונות עסק תקפים. והזוגות - מבולבלים. אם לשפוט לפי פרסומי הימים האחרונים, יותר ממחצית הגנים במדינת ישראל מועמדים להריסה.

בין אם הפרסומים נכונים או אם לאו, השפעתם כבר ניכרת. "תוך יומיים קיבלתי טלפונים מכל הזוגות שמתחתנים השנה ובשנה הבאה", אומר יורם יפרח, יו"ר התאחדות בעלי אולמות וגני אירועים בישראל, שלצערו נכלל ב"רשימה השחורה" שפורסמה באחד העיתונים. "גני סגולה" שלו, שעורכים אירועים כבר 18 שנה, הוכתרו כ"מועמדים להריסה". "אמרתי לכולם, סליחה, זו טעות. אני לא בהליך של הריסה, אלא של הידברות והסדרה חוקית. יש לי הסכם עם הרשות המקומית, לפינוי בדצמבר 2009, אם העניין לא יסתיים עד אז".

לעשות סדר בענף

יפרח "בעד לעשות סדר בענף", אבל סדר כזה שיקבע קו מפריד ברור בין עבריינים שצפצפו על החוק החל מהיום הראשון, אותם ניתן לספור לדבריו "על אצבעות כף יד אחת", לבין אנשים מן הישוב - יזמים שהוכשלו ונאלצו לנהל עסקים המוגדרים פורמלית כ"לא חוקיים", כתוצאה מאוזלת ידה של המערכת הבירוקרטית וכישלונה בהסדרת מסלולי תכנון והרשאה הולמים.

דו"ח מבקר המדינה על רשויות מקומיות מדצמבר 2005 מצא שכל 16 גני האירועים שנבדקו בתחום שיפוטן של שתי מועצות אזוריות בשרון, פועלים ללא רישיון. 15 מהם הוקמו בניגוד לתוכניות המתאר. בתגובה כתב יפרח למבקר כי "לרובם ככולם לא ניתנה כל אפשרות להסדיר באופן חוקי את פעילותם. זאת חרף מאמצים בלתי נלאים של בעליהם להשיג שינוי ייעוד לקרקע ולקבל רישיון עסק".

"לא יכול להיות ש-150 מתוך 270 גני אירועים עוברים על החוק", אומר יפרח. "ענף האירועים מעסיק 60 אלף עובדים, מגלגל מעל 10 מיליארד שקל. אם היו 4 גנים ללא רישיונות, הייתי אומר - סגור אותם. אבל כשיותר ממחצית הגנים עובדים כך, לא יכול להיות שרק הם אשמים. מדובר כאן בכשל מערכתי. מדינת ישראל לא זיהתה את הדרישה ולא קבעה תב"ע (תוכניות בניין עיר) לגני אירועים".

בעבר הרחוק היו אולמי אירועים חלק מן הנוף העירוני. אחר כך הם נדדו לאזורי תעשייה. בסוף שנות ה-80' צמח הביקוש לעריכת אירועים בטבע. גם הרשויות עודדו בזמנו את התופעה, טוען יפרח. "בסוף שנות ה-80', כשהתברר שהחקלאות פשטה רגל, המדינה נתנה יד לפיתוח יזמות בכפר. אנשים הסבו חלקות ופתחו נגריות, מסגריות וגם גני אירועים. בהרשאה".

לא כולם עבריינים

בשנת 1990 קיבל יפרח רישיון לניהול אירועים מן המועצה האזורית יואב. חמש שנים מאוחר יותר, בעקבות שינויים שביצע במקום, הודיע לו מהנדס המועצה כי הרישיון בטל והחלקה כולה מיועדת לפי התב"ע לשמש לאירועי ספורט. יפרח החל במסע ארוך מול ועדת התכנון המקומית בניסיון לקבל אישור לשינוי ייעוד הקרקע. בינתיים קיבל אישור לשימוש חורג.

"אני מקבל שיש מי שפתחו עסק מלכתחילה ללא דין וללא דיין. אל תשימו אותנו באותה משבצת. צריך לכנס ועדה בין-משרדית, שתחלק את הגנים בין שלושה מסלולים ותעשה סדר בענף. במסלול הראשון - להעניק רישיון זמני למי שנמצא בהליכים ובהידברות עם ועדה מקומית, עד לגמר ההליך הסטטוטורי. תנו לי סימן שאני בתלם לקראת שינוי ייעוד, גם כדי להבחין ביני לבין עבריינים וגם כדי להבטיח עמידה בתנאי בטיחות. למסלול השני - הכניסו את כל הגנים שאינם נמצאים היום בהליכים להסדרת מעמדם, אבל שיש להם סיכוי לקבל מעמד כזה. אם אין מפגע בטיחותי ואין מפגע סביבתי אולי אפשר להסדיר את עניין הקרקע. המסלול השלישי, יהיה לגנים שאין להם סיכוי לקבל אישור. לאלו, אני מציע להוציא צו הריסה מיידי, לא לחכות 6 שנים ויותר, כפי שחיכו עם הגנים האחרונים שהרסו ("אחוזת אסתר" במושב הודיה ו"הפרדס" בצומת חפר). רק להודיע על כך לציבור זמן סביר מראש".

אין דין ואין דיין

לרשויות המרכזיות בישראל אין ריכוז נתונים על מעמדם החוקי של 270 גני אירועים. "גלובס" שאל כמה מגני האירועים פועלים תחת רישוי מלא, כמה מהם מנהלים הליכים לצורך שינוי ייעוד וקבלת רישוי בועדות התכנון ונגד כמה מתנהלים הליכים משפטיים בבקשה לקבלת צווי הריסה. לא הצלחנו לקבל תשובות.

משרד הפנים מסר כי "הנתונים המספריים לגבי אולמות וגנים הנמצאים בהליכים מהליכים שונים נמצאים בועדות המקומיות והמרחביות לתכנון ובנייה". באשר להצעותיו של יפרח להסדרת הענף בראייה ארצית כוללת, נמסר כי "עליו להפנות הצעותיו למינהל התכנון".

ממשרד המשפטים נמסר: "בימים אלה אנו מעדכנים את הנתונים שבידינו. פנינו לכל הוועדות המקומיות במחוז מרכז, וביקשנו לקבל נתונים. עד כה התקבלה התייחסות של חלק מהוועדות". "