אט"ד עתרה לבג"ץ נגד תוכנית ספדיה: למועצה אסור להחליט בהרכב חסר

לטענתה, המועצה הארצית לא מינתה שני נציגי ציבור; "החלטה בלי שיתופם עלולה להיות לא מאוזנת"

אגודת אדם טבע ודין עתרה היום (ה') לבג"ץ בדרישה לבטל את הדיון במועצה הארצית בתוכנית מערב ירושלים, תוכנית ספדיה, דיון שצפוי להתקיים בשבוע הבא (ג').

לטענת אט"ד, אין לקיים את הדיון מאחר והמועצה לא מינתה מזה תשעה חודשים שני נציגי ציבור - נציג הצעירים, ונציג בעל הכשרה מקצועית בסוציולוגיה.

לדעת אט"ד, למועצה אסור לקבל החלטה בהרכב חסר, שכן מדובר בנושא כבד משקל, בעל חשיבות לאומית וציבורית בתחום שיש בו כדי להשפיע על מרקם החיים של הציבור הישראלי כולו.

לחליפין, דורשת אט"ד מבית המשפט, להורות על שיתופם המחודש, ובאופן זמני עד למינוי הקבע, של נציגי הציבור האחרונים שמינויים פג - פרופ' ארזה צ'רצ'מן ועו"ד ג'ובראן ג'ובראן או מחליפתו עו"ד ענת שני.

אט"ד טוענת, שקבלת החלטה בלי שיתופם של שני נציגים אלה עלולה להיות בלתי מאוזנת, במיוחד בשל העובדה שהמועצה הארצית היא מוסד התכנון העליון, שאין לאחריו כל ערכת ערעור נוספת.

תוכנית ספדיה המקודמת על-ידי עיריית ירושלים מציעה לבנות שכונות מגורים חדשות, ובהן 30 אלף יחידות דיור, כמספר יחידות הדיור בעיר בינונית, על ההרים במערב העיר, על פני שטח כולל של 26 אלף דונם. שטחי התוכנית מוגדרים כיום ככאלה המיועדים לייעור ולשמורות טבע.

את מועד הגשת עתירתה מסבירה אט"ד בכך, שהיא סברה, שהמינויים עתידים להתבצע ולכן אין צורך בהתערבות. אט"ד מדגישה, שבכל מקרה לא תתנגד לקיום הדיון אם בית המשפט יורה על השבתם של הנציגים הקודמים.

לדעת אט"ד, תוכנית מערב ירושלים, מהווה את הדוגמא המובהקת ביותר לטענה בדבר חשיבות השתתפותם של כלל או מירב נציגי הציבור הבלתי תלויים בדיוני המועצה הארצית, וכי מדובר במקרה בוחן מובהק, לחשיבות השמעת הקול הציבורי המקיף ביותר, טרם קבלת הכרעה.

בעתירה מדגישה אט"ד, שתוכנית מערב ירושלים עתידה לשנות לעד את פניה וגבולותיה של העיר, וכן את מרקם השטחים הפתוחים שממערב לה וכי יש לה השפעה על כל שטחי הארץ מבחינה גיאוגרפית, סביבתית, כלכלית, סוציולוגית ועוד.

לטענת ארגוני הסביבה והקואליציה לשימור הרי ירושלים, התוכנית הרסנית לא רק לשטחים הפתוחים הסובבים את העיר, אלא בעיקר למרכז העיר, ותגרום למותו מבחינה כלכלית וחברתית. ארגוני הסביבה העניקו לעיריית ירושלים את פרס ה"גלובוס השחור 2006" בעקבות קידום תוכנית זו.

לטענת הארגונים בתוך העיר קיים פוטנציאל גדול של עתודות קרקע לבניית עשרות אלפי יחידות דיור, עובדה המייתרת לחלוטין את הפלישה לשטחים הפתוחים שממערב לעיר. עוד טוענים הארגונים, שבעוד שערי בירה בכל רחבי העולם מתכנסות בתוך עצמן מתוך כוונה לחזק את המרכז ולהעניק לתושביהן שירותים הולמים, עיריית ירושלים עושה בדיוק את ההפך. מפקירה את מרכז העיר לטובת פלישה לשטחים הפתוחים.

עיריית ירושלים טוענת מנגד, שהתוכנית תחזק את העיר תמנע את עזיבת הצעירים לערים כמו מודיעין, וכי התוכנית מותירה הרבה שטחים ירוקים.