תם המועד להגשת תביעות פיצויים

מאות בעלי קרקע יגלו באיחור שהם נפגעים מתוכנית המתאר של מחוז מרכז. מעתה הם תלויים בחסדיו של שר הפנים

ביום ראשון שעבר חלף המועד להגשת תביעות פיצויים בגין תוכנית המתאר המחוזית למחוז מרכז, שגרמה לירידת ערך בשטחים נרחבים ביותר בין גדרה לחדרה.

התוכנית מסמנת שטחים נרחבים, שהיו בעבר מיועדים להפשרה, בייעוד "נופש מטרופוליני" (באזור ראשל"צ, פ"ת, כפר מעש ועוד) או "נוף פתוח" (באזור געש / ארסוף). אבל למרות שבעלי קרקע רבים הבינו שהתוכנית פוגעת בקניינם בצורה משמעותית, ואף הגישו תביעות בסכומים נכבדים לפיצוי בגין ירידת ערך המקרקעין, ניתן לקבוע כמעט בודאות שמאות בעלי קרקע כלל לא יודעים על אישורה וממילא לא הגישו תביעות פיצויים.

הסיבה להיעדר ידיעה של בעלי הקרקע בדבר התוכנית, נעוצה באופן הלא אפקטיבי בה היא פורסמה. תוכנית מתאר מחוזית חדשה, בעלת השלכות כה נרחבות, הן מבחינת היקף השטחים הנכללים בה והן מבחינת ייעודי הקרקע החדשים, לא הובאה לידיעת הציבור באופן אמיתי ולא נערך לגביה דיון ציבורי נרחב ומקיף כמתבקש. הדיון בנוגע לתוכנית נעשה כמקובל בוועדות התכנון, אבל את האנשים העיקריים - בעלי הקרקע - איש לא שאל.

התביעות שהוגשו, שהיקפן מגיע למילארדי שקלים, מלמדות על הנזק הרב שנגרם לבעלי קרקעות שלא ידעו על התוכנית. בעלי קרקעות אלו איבדו מיליוני דולרים משווי קניינם, אבל הם כלל לא יודעים על כך והם לא נערכו לקבל פיצוי במועד הקבוע בחוק. ניתן רק לשער את הזעקה הציבורית שהייתה קמה אם אפיקי השקעה אלטרנטיביים למקרקעין, כשוק המניות או המט"ח, היו מאבדים עשרות אחוזים מערכם בשל פעולה שנקטה המדינה.

על-פי החוק, מי שלא הגיש תביעה לפיצוי בגין ירידת הערך שנגרמה מהתוכנית המחוזית עד יום ראשון שעבר רשאי לפנות לשר הפנים, בבקשה להארכת מועד להגשת תביעה. הניסיון מלמד, שהשר נותן ארכה להגשת תביעות ביד קפוצה ולפי קריטריונים קשוחים ביותר. יחד עם זאת, השר האריך את התקופה בה ניתן לתבוע פיצוי במועצה האזורית "חוף השרון", עד שיוכרע בג"ץ שהוגש בעניין. ניתן לשער, שגם פניות לשר מצד ועדות מקומיות, הטוענות שתוכנית המתאר המחוזית תביא לקריסתן הכלכלית, לא יתרמו לרצון השר לתת הארכות מועד. יחד עם זאת, נראה כי ככל שבעלי קרקעות יקדימו ויפנו, כך יגדל הסיכוי שהשר יתחשב בפנייתם.

לעניות דעתי, על המדינה לגלות אחריות. מי שאישר תוכנית מתאר הגורמת לירידת ערך צריך גם לפצות את בעלי הקרקע הפרטיים. הארכת מועד לאלו שהחמיצו את מועד ההגשה - היא המינימום.