משרד הפנים לא האריך חוזי יו"ר ועדות הערר

חשש לעיכובים בתביעות פיצויים ועררים במיליארדי שקלים; יושבי ראש הוועדות המחוזיות: המשרד פועל משיקולים זרים

ארבעה יושבי ראש ועדות הערר המחוזיות קיבלו לפני שלושה חודשים מכתבים ממשרד הפנים לפיהם הוא מפסיק את ההתקשרות איתם בסוף דצמבר 2006. משמעות הדבר היא שאם עד לתום תקופה זו לא ייבחרו יו"רי ועדה חדשים, יפסיקו ועדות הערר המחוזיות לפעול.

ההודעה של משרד הפנים מעוררת זעם רב בקרב ראשי הוועדות, ולא פחות מכך בקרב לקוחות הוועדות, אזרחים הטוענים נגד החלטות ועדות התכנון.

ועדות הערר הוקמו לפני 10 שנים במסגרת תיקון 43 לחוק התיכנון והבנייה מתוך מטרה להוריד את הלחץ המוטל על הוועדות המחוזיות. במהלך השנים טיפלו ועדות הערר באלפי תיקים שהתביעות בהם הסתכמו בסכומי כסף גבוהים. החלטות רבות של הוועדות הפכו בסופו של דבר לפסקי דין שהוצאו ע"י ביהמ"ש העליון.

בראש ועדת הערר של חיפה והצפון מכהן דרור לביא-אפרת; בראש הוועדה של המרכז, אייל מאמו, המכהן 8 שנים; בראש יו"ר הוועדה של ת"א מכהנת עופרה פרידמן; יו"ר הוועדה של ירושלים והדרום הוא אהרון ברוכין, המכהן בתפקיד מזה 10 שנים.

ל"גלובס" נודע, כי מאמו הודיע למשרד הפנים שעקב הסחבת החליט לא להמשיך בתפקידו.

ועדות הערר דנות ומחליטות בנושאים מהותיים: ועדת הערר דרום בראשות ברוכין החליטה להוציא את כלובי הדגים מחוף אילת; ועדת הערר של ירושלים החליטה לנתק את החשמל מפרויקט עין חמד; ועדת הערר מרכז בראשות מאמו דנה בתביעות הפיצויים בכביש 6 ובכביש 531.

כיום מטפל מאמו בתביעות בנושא תוכנית המיתאר מחוז מרכז (מת"מ 3/21), בהן יש תביעות של 3 מיליארד שקל. בכל התביעות בנושא נתב"ג 2000, בהן נערכו עד היום 100 דיונים, בתביעות של 5 מיליארד שקל. הפסקת עבודתו תגרום לכך שהדיונים במתיקים אלה יתחילו מראשיתם, עובדה שתגרום לבזבוז זמן ומשאבים ניכר.

לטענת יו"רי הוועדות, במשך כל שנות כהונתם התעלם משרד הפנים מתרומתם, קיצץ בשכרם ואילץ אותם לחתום על 3 הסכמי העסקה שונים במשך שנה אחת. לטענתם מדובר במניעים זרים שכל מטרתם לחבל בעבודת הוועדות.

לדעת גורמים בענף הנדל"ן מדובר בשערורייה שכן לוועדות הערר תפקיד חשוב ביותר במניעת העומס על הוועדות המחוזיות. הפסקת פעולתן משמעותה פגיעה קשה בתהליך התכנון ופגיעה קשה עוד יותר באזרחים. ללא ועדות הערר כל התיקים יועברו לדיון הוועדות המחוזיות ומשם לבתי המשפט, עובדה שתגרום לעומס ניכר על מערכת התכנון ועל מערכת המשפט.

משרד הפנים מסר בתגובה שמנכ"ל המשרד, רם בלינקוב, הבהיר ליו"רי ועדות הערר, ששרי הפנים ושרי המשפטים שוקלים בימים אלה האם להאריך את תקופת מינויים מעבר ל-31 בדצמבר 2006.