ביהמ"ש המחוזי: פיצוי בגין ליקויי בנייה יופחת אם לא ניתנה הזדמנות ראויה לקבלן לתקנם

אם דייר מסרב לאפשר לקבלן לתקן ליקויים במהלך שנת הבדק הוא אינו זכאי לפיצוי בגין נזק שאינו נזק ממון

בית המשפט המחוזי בת"א קובע כי יש להפחית את שיעור הפיצויים המגיע לרוכשי דירות בגין ליקויי בנייה, אם לא ניתנה הזדמנות הולמת וראויה לקבלן לתקן את הליקויים במהלך שנת הבדק.

השופטת צפורה ברון החליטה לפסוק פיצויים מופחתים לרוכשי בתים בשכונת פסגת זאב בירושלים בגין ליקויים בנייה ואי התאמות שהתגלו בבתים שרכשו מהנתבעת - חברה לבניין מריו לזניק (כיום: אספן בנייה ופיתוח).

השופטת קבעה כי התובעים לא נתנו לנתבעת הזדמנות הולמת וראויה לתקן את הליקויים, וכי לנתבעת היו כוונות רציניות לתקנם. השופטת ציינה כי היא התרשמה מעדויות התובעים כי מטרתם בהגשת התביעה הייתה קבלת פיצוי כספי מהנתבעת, ואילו ההיבט של הבאת הבתים למצב תקין לא היווה שיקול עיקרי.

לדברי השופטת, פסיקת פיצויים בשיעור מלא מרוכשי דירות שלא יבצעו תיקונים בדירותיהם לא תקדם מדיניות שיפוטית ראויה, לפיה יש להעדיף בדרך כלל ביצוע תיקונים על פני מתן פיצוי כספי. השופטת קבעה כי הטעם העומד בבסיס המדיניות האמורה נעוץ בעובדה שזכות תיקון הליקויים על ידי המוכר-הקבלן היא ראשונית וקודמת לזכות הפיצוי הכספי. בפסק הדין ציינה עוד השופטת כי אם דייר מסרב לאפשר לקבלן לתקן ליקויים במהלך שנת הבדק הוא אינו זכאי לפיצוי בגין נזק שאינו נזק ממון, ועל כן אין לפסוק לתובעים במקרה הנדון פיצוי בגין עוגמת נפש. (ת.א. 1615/97).