לופוליאנסקי: "תוכנית ספדיה מעולם לא היתה מקודשת בעיני"

"ישבתי עם כל הגורמים הרלוונטיים, עם הגופים הירוקים ועם היזמים, וראיתי שאנו יכולים לבנות 54 אלף יחידות דיור בעיר הפנימית"

לאחר שנים ארוכות בהן ניצבה עיריית ירושלים בראש המאבק למען "תוכנית ספדיה" להרחבת ירושלים מערבה, לשם בניית 20 אלף יחידות דיור "שיצילו את העיר", הודיע ראש העיר אורי לופוליאנסקי, לגמרי במפתיע, כי החליט להקפיא את התוכנית.

מה גרם לו לשנות כך את דעתו? "אני כבר לא מעט זמן מהרהר לגבי ירושלים. אני ראש עיר פרגמטי. יש לי תוכנית אסטרטגית בעיר, ולדעתי צריך לראות מהם צרכיה. אנו יודעים היום שצעירים רוצים לגור בעיר, אך אין מספיק יחידות דיור והמחירים הגיעו לשמיים. יש תוכניות רבות, חלקן עוד מתקופתי כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, אבל הן אינן מקודמות ואת כל האנרגיה משקיעים בתוכנית ספדיה. בצורה כזו אולי ננצח בקרב, אבל נפסיד במלחמה.

"ישבתי עם כל הגורמים הרלוונטיים, עם הגופים הירוקים ועם היזמים, וראיתי שאנו יכולים לבנות 54 אלף יחידות דיור בעיר הפנימית, ויש צורך מיידי לאפשר לצעירים לקנות דירות בעיר ולעולים להגיע להתגורר בה. תוכנית ספדיה מעולם לא היתה מקודשת בעיני".

גלובס: האם, כפי שטוענים לא מעט אנשים, הושפעת מלחץ של חברי ארגונים ירוקים המתגוררים בעצם ממערב לירושלים וחוששים לערך בתיהם?

לופוליאנסקי: "זו טענה פופוליסטית. הגורמים שמתנגדים לתוכנית ספדיה בקרב הירוקים אינם מתגוררים כולם בחורשת יער במערב ירושלים. חלקם גרים במזרח ירושלים ומתנגדים לתוכנית. בסיכומם של דברים, אחד הדברים שגרמו לי לשנות את דעתי היא האפשרות לשלב עמם ידיים ולבנות בתוך העיר הפנימית. אני מעריך את הירוקים על כך שבניגוד לעבר, כשהם היו מתנגדים כמעט לכל בנייה, הפעם הם באו עם עבודה רצינית של מתכנן והביאו חלופות. הם התחייבו להתייצב ולפעול למען החלופות הללו, ומדובר על עשרות אלפי יחידות דיור שאפשר להוציאן כמעט באופן מיידי לפועל. זו תהיה עבודה מעשית, ולא דיון תיאורטי".

- ואולי המהלך של הקפאת ספדיה נעשה כדי "להכשיר את השרץ" ולהשיג את הסכמת הירוקים לבנייה לגובה בתוך העיר?

"בחלק מהישיבות שהיו לי איתם הם הסכימו באופן בסיסי על בנייה לגובה באזורים מסוימים. יש אזורים שלגביהם גם אני מתנגד לבנייה לגובה, כמו בעיר העתיקה ובאגן העיר העתיקה. לגבי השאר, אינני צופה שלא תהיה כל התנגדות מצד תושבים או ארגונים ירוקים כלשהם, אבל באופן בסיסי ירושלים גדלה והירוקים מסכימים לבנייה לגובה באזורים שבעבר הם סירבו. יש לציין שבנייה לגובה היא רק חלק מהעניין".

- הנהלת העירייה והרשות לפיתוח ירושלים תמכו נחרצות בקידום תוכנית ספדיה. מה עמדתם כיום, הם מסכימים איתך?

"הגורמים המתכננים בעירייה וגורמים נוספים מוכנים לשלב ידיים כדי לצאת לבנייה בעיר הפנימית. יש לזכור שלא הצעתי לבטל את התוכנית, אלא להקפיאה ולהפסיק להוציא את כל האנרגיה בכיוון אחד, של המערב. הרשות לפיתוח ירושלים היא בעצם גם מעין סוכן של מינהל מקרקעי ישראל, אז כמובן שהמינהל צריך לשבת ולדון בעניין. לדעתי, גם מבחינתו הצעתי היא טובה, כי חלק מהתוכניות הרבות שאנו רוצים לקדם, כמו גבעת המטוס ומקב"ת רמת רחל, זו קרקעות מינהל. המינהל לא מפסיד בעניין, והוא צריך להתייצב איתנו כדי שנוכל לבנות את מה שצריך, וליצור רצף אורבאני נכון".

- האם עמדתך תשפיע על החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, שאמורה להכריע בתוכנית בסוף ינואר?

"אני אקרא למועצה הארצית להקפיא את התוכנית כפי שהצעתי, ולצאת יחד לבנות בתוך העיר. המטרה היא אסטרטגית, של בינוי והבאת צעירים ותושבים נוספים לעיר. נדמה לי שמי שקובע מדיניות בעיר הוא ראש העיר, ואני נוטה להניח שלא ייעשה משהו אחר כאשר המטרות כאן הן ברורות".