הנגב עוד יהיה פורח?

התוכנית מלאת הכוונות הטובות להקים עיר בה"דים בצפון הנגב תקועה מהעדר מימון, בעיות איכות סביבה חמורות ותכנון איטי

רעיון לבנות עיר בה"דים (בסיסי הדרכה) בצומת הנגב שמדרום לבאר-שבע הועלה עוד ב-2002. אנשי אגף התכנון של צה"ל שאפו ליצור מקומות עבודה לתושבי הנגב, ובמקביל לשחרר מהצבא שטחים יקרים במרכזי הערים. שטחו של המחנה הענק תוכנן להשתרע על פני 200 אלף מ"ר, ולהכיל 5,000 יח"ד לאנשי הקבע, בתי ספר, מכללה ועוד. מה קרה בפועל? לא הרבה.

כביש 6 אמור היה להתארך עד לצומת הנגב, וכן רכבת תוכננה להגיע עד למחנה. עלות ההקמה הוערכה ב-4 מיליארד שקל, והתקציב אמור היה להגיע ממכירת הקרקע שבאזור צריפין. כך, בתחילת דצמבר 2003 הונחה אבן הפינה לעיר הבה"דים. אלא שביולי 2004, פרסם משרד הבריאות ממצאי סקר אפידמיולוגי, בו הוצג קשר בין תחלואה במחלות נשימה וסרטן, לבין מגורים בסמיכות לאזור התעשייה רמת חובב.

אבל גם לכך נראה היה שיש פתרון: בנובמבר אותה שנה תוקצבו 230 מיליון שקל לטיפול בפסולת המסוכנת ונאמר כי העבודות יסתיימו בשנת 2010. עם זאת, רק לפני חודשיים נחתם ההסכם לשיקום האתר, וגם זאת, בדרך של בניית בריכות אידוי פרטיות.

השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, התבטא לאחרונה בעד הפחתת זיהום האוויר סביב רמת חובב: "עיר הבה"דים זה לא האייטם", אמר עזרא, "תושבי האזור חשובים יותר מכל". ואכן, מילה לא נאמרה על-ידי אף אחד מהגורמים על הבדואים שגרים בכפרים לא מוכרים באזור, מתחלים בסרטן ובקוצר נשימה, ולא מקבלים קרקעות להתיישבות במקום אחר על אף שגרו באזור לפני שנפתח אזור התעשייה בשנת 1975. כמו כן, לא נאמר דבר לגבי תושבי דרום באר-שבע, שריחות רעים תוקפים את בתיהם בכל אחר צהריים.

ממצאי דו"ח חיצוני שהוכן על ידי חברת CPM לגבי ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט טפחו גם הם על פניהם של המתכננים: על-פי הנתונים, שווי הקרקע המתפנה באזור צריפין לא יעלה על מיליארד שקל, ולכן עדיין חסרים להקמה כ-3 מיליארד שקל.

בינתיים, עוכבה גם התוכנית להאריך את כביש 6. לדברי דובר חברת חוצה ישראל, קטע זה נמצא בשלבי תכנון ראשוניים. במקביל, נשמעים קולות אחרים בדבר מיקומו של הפרויקט והנזק שלו לסביבה. כך, הציע רכז מחוז הדרום של החברה להגנת הטבע, שי טחנאי, להקים את הפרויקט באזור התעשייה של דימונה. לדבריו, "הדבר יביא הרבה פרנסה לתושבי דימונה וירוחם, שני יישובים מוכי אבטלה. בנוסף יביא לחיסכון בתשתיות ולפגיעה מינימלית בערכי טבע וסביבה".

ראש עיריית באר-שבע וראש צוות ההיגוי לקידום הפרויקט מול מערכת הביטחון, יעקב טרנר, נפגש ודן בעניין לפני מספר שבועות עם שר הביטחון עמיר פרץ, וזה הבטיח לו כי הקבלנים יתחילו להכשיר את השטח כבר בקיץ הקרוב. עם זאת, משרד הבריאות המליץ לקיים סקר אורך באזור רמת חובב, שיסתיים רק בעוד חמש שנים.

שאלות רבות נותרות פתוחות בשלב זה: מהיכן יימצאו עוד 3 מיליארד שקל להקמת עיר הבה"דים? האם אכן יטהרו מפעלי רמת חובב את הפסולת שברשותם והאם לא תהיה השפעה לרעה בטווח הארוך? כך או כך, נראה שעם כל ההבטחות, ימשיכו חניכי הקורסים של צה"ל להסתובב בקניוני ת"א וחיפה בשנים הבאות.