400 עמודים נכתבו והרצפה עוד עקומה

דו"ח ועדת זיילר מעלה אבק: רשות התכנון אינה מוקמת בשל חוסר תקצוב ומבני הפל-קל על תילם

ו"ר איגוד המהנדסים, יגאל סרנה, הופתע למדי כאשר שר הפנים, רוני בראון, לא התרגש במיוחד כאשר איים בפנייה לבג"ץ אם משרד הפנים לא יפעל למלא אחר המלצות ועדת זיילר. לא רק שבראון לא התרגש - להפך, הוא הודיע לסרנה שישמח מאוד אם יפנה לבג"ץ, שכן אולי התערבות בית המשפט תצליח להניע את המהלך ותביא סוף סוף ליישום ההמלצות.

ועדת זיילר הוקמה לפני כחמש שנים וחצי, בעקבות אסון ורסאי בו קרסה רצפת אולם שמחות באזור התעשייה תלפיות בירושלים. תמונות האסון ומלאכת החילוץ פורסמו בהבלטה בכל אמצעי התקשורת. המדינה כולה רעשה ורגשה. הממשלה המזועזעת מגודל האסון והכשל מינתה מיד ועדה, עליה הוטל לבדוק את הסיבות שהביאו לאסון הנורא, ובעיקר למנוע אסונות נוספים. לראש הוועדה מונה השופט בדימוס ורדי זיילר, וכחברים בוועדה מונו רשימה ארוכה של מומחים מכל התחומים, שהתבקשו למסור עבודה רצינית, שמסקנותיה, כך הובטח, ימולאו בדקדקנות.

לאחר חודשים ארוכים של בדיקה, כתבה הוועדה כ-400 עמודים ובהם פרטה לא רק את הסיבות שהביאו לכשל הרצפה הנורא באולם ורסי, אלא מנתה אחת לאחת את כל חוליי שיטות התכנון, הבנייה והפיקוח שהביאו לאסון. שרי הממשלה שקיבלו לידיהם את ממצאי הוועדה התחייבו ליישם את המלצותיה במהירות האפשרית.

מסקנתה העיקרית של הוועדה היתה, שיש להקים במשרד הפנים רשות אחת שתהיה אחראית על כל נושא התכנון, הבנייה והפיקוח, המפוזר בין משרדי הממשלה השונים. עוד הומלץ להקים שלושה אגפים נפרדים, שכל אחד מהם אחראי באופן ישיר על כל אחד מהתחומים.

עוד המליצה הוועדה להכין קוד בנייה משולב, שכן לדעתה מערכת הדינים הקיימת בתחום הבנייה מפוזרת בין מאות חוקים והנחיות, שבסמכות גורמים שונים. המלצה נוספת היתה לבצע עדכון מלא של כל התקנים בנושא הבנייה, אשר חלקם חסרים וחלקם אף אינם מוכרים לעוסקים בתחום.

עוד המליצה הוועדה להפריט את נושא הבקרה והרישוי, במטרה לשפר את ההקפדה על האיכות והבטיחות בתכנון ובביצוע של מבנים ותשתיות. המלצה נוספת היתה להקים מכוני בקרה הנדסית-טכנית על תהליך רישוי המבנים והקמתם. מכונים אלה יחויבו לבצע גם בדיקות תקופתיות של מבנים קיימים, על מנת לוודא את עמידתם בתנאי בטיחות ואיכות. עוד קבעה הוועדה, שיש לחזק את מעמדם החקיקתי של העוסקים באכיפת חוק התכנון והבנייה, להקים כוח משטרתי ייעודי למתן סיוע לפעולות אכיפה בתחום התכנון והבנייה, ולשפר את מערך התביעה. כל זאת, במטרה לייעל את הטיפול בעבריינות תכנון ובנייה, להחמיר את הענישה ולשפר את יכולת ההרתעה.

עם פרסום ההמלצות פרץ ויכוח נוקב בין משרד הפנים ומשרד השיכון, בשאלה היכן תוקם רשות התכנון. הויכוח הזה הסתיים בעקבות החלטת ממשלה לפיה הרשות תוקם במשרד הפנים, שירכז בידיו את הנושא כולו. אך אז הודיע משרד האוצר שאין בכוונתו לתקצב את הקמת הרשות החדשה, וכי יהיה עליה לקום באמצעות התקציב הנוכחי של משרד הפנים.

בראון הודיע בתגובה, שלא יוכל לבצע את ההחלטה ללא מימון מתאים. התוצאה היא שמאות דפי העבודה מעלים אבק, הרשות אינה מוקמת ומבני הפל-קל אינם מתוקנים. עתה מחכים כולם לכך שהמהנדסים אכן יממשו את איומם ואולי יגרמו לכך שבית המשפט יחייב את המדינה ליישם את ההחלטות. "אני מציע להקים כבר כיום את ועדת החקירה הבאה שתבדוק מדוע לא יישמו את מסקנות ועדת זיילר", אומר סרנה, "אין ספק שמדובר בשערורייה שאין כמוה".