העליון: מצב בו תוכנית מופקדת 24 שנים אינו תקין, אך גם אינו מבטלה

ביהמ"ש העליון ביקר את התנהלות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה, שאפשרה מצב תכנוני "לא תקין" בעיר חדרה, לפיו תוכנית המתאר המקומית היא תוכנית מופקדת מזה 24 שנים, כאשר בשנים האחרונות ברור לוועדה שהתוכנית לא תאושר.

השופטים גרוניס, רובינשטיין וחיות, קבעו שאם הוועדה המחוזית לא תתקן את המצב בתוך 18 חודשים, היא תחויב לתת היתרי בנייה תוך התעלמות מהתוכנית המופקדת, ובהתבסס על התוכנית המאושרת בלבד.

פסק הדין ניתן בערעור של דור-אלון וחברת אוריה השקעות חדרה, שביקשו להקים תחנת דלק סמוך לגבעת אולגה, וקיבלו היתר בנייה מהוועדה המקומית בהסתמך על התוכנית המאושרת חד/35.

באמצעות עוה"ד מאיר פורגס ושני רביב ממשרד שרגא פ. בירן ושות' הן טענו, כי הוועדה המחוזית הוציאה צו הפסקה מינהלי לעבודות וביטלה את היתר הבנייה, בנימוק שהוא אינו תואם תוכנית מופקדת החלה על המקרקעין (חד/450).

התוכנית אושרה ב-87' בכפוף לתנאים, אולם אישורה לא פורסם ברשומות והיא מעולם לא קיבלה תוקף מחייב. מעבר לכך, הוועדה אף הצהירה בהליך אחר בבג"ץ, שהתוכנית המופקדת לא תובא לאישור בעתיד במתכונתה הישנה.

עתירת החברות לבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה נדחתה, לאחר שנקבע שהיה עליהן לתקוף ישירות את התוכנית, כך שתבוטל החלטת ההפקדה. בערעורן לעליון טענו, שהתוכנית מופקדת מזה 24 שנים, בעוד שלפי החוק ניתן להפקיד תוכנית ל-10 חודשים לכל היותר.

העליון דחה את הערעור, אך קבע ש"ככל שחולפות השנים מאז ההחלטה על ההפקדה, הולכת ופוחתת ההצדקה להטיל מגבלות על בעלי הזכויות, מעבר לאלה הקיימות על-פי התוכניות שבתוקף. אילו היתה מתקבלת עמדת הוועדה המחוזית, המשמעות היתה שתוכנית מופקדת תיחשב מבחינות מסוימות, אף שלא להלכה, כתוכנית מאושרת" (עע"ם 3683/05).