ספדיה לאולמרט: הפסיקו לקרוא לתוכנית מערב ירושלים על שמי

אדריכל משה ספדיה, שעל שמו נקראת התוכנית הגדולה והשנויה במחלוקת לבנייה במערב ירושלים, פנה במכתב לראש הממשלה, אהוד אולמרט, בו ביקש לחדול מלקרוא לתוכנית "תוכנית ספדיה".

כך כותב בין היתר ספדיה לאולמרט: "מתוך כבוד להליך הדיון הציבורי הדמוקרטי, הרגשתי שאסור לי להיות הסניגור של התוכנית ועלי לתת לדיון להתפתח באופן חופשי. למרות שהתוכנית בשלב זה כבר כונתה, ולא על-ידי, 'תוכנית ספדיה' למערב ירושלים, חשבתי שבהיותה תוכנית של ממשלת ישראל ועירית ירושלים, ראוי שנציגי הממשלה והעירייה יתנו ביטוי פומבי ליתרונות ולחיוניות התוכנית לעתיד העיר.

"לצערי, המאמרים וההתקפות על התוכנית הפכו לצהלה דמגוגית, חצאי אמת וסילופים מהותיים הופצו לציבור, אלפים חתמו על עצומות בקניונים בלי להכיר או להבין את פרטי התוכנית ואת הצורך בה, למעט הסיסמא 'להציל את הרי ירושלים מכרישי הנדל"ן'. מאידך, נציגי העירייה והממשלה נמנעו במשך מרבית התהליך, ובמיוחד בימים אלה, מלהסביר או להגן על התוכנית שהם יזמו, אישרו וקידמו באופן פומבי וברור. להיפך, לאחרונה ראש העיר הצהיר על המלצתו להקפאת התוכנית, ללא התייעצות עם יתר הגורמים או איתי. גם רשויות התכנון לא יצאו מגדרן להגנת התוכנית.

"אנחנו נמצאים במצב אבסורדי. מצד אחד, זו 'תוכנית ספדיה', המתנגדים הפכו זאת להתקפה אישית ומכוערת והעירייה ומוסדות התכנון לא טרחו להפריך את ההשמצות, אלא להיפך - מצאו מקלט מאחוריהן; מצד שני, התוכנית עוברת שינויים בעלי תוצאות חמורות תוך הפרת הסכמי היסוד שהצבנו, ומבלי לשתף אותנו, המתכננים.

"לאור כל זאת, אני מצטער שעלי להודיע לכם, שבמצב זה אין לי ברירה אלא לבקש מכם לחדול מלקרוא לתוכנית זו 'תוכנית ספדיה'. כמו כן, עד אשר הסכמי היסוד על פיהם ניגשתי לתכנון מלכתחילה יכובדו מחדש, ומעורבותי תוחזר לתוכנית, אני נאלץ להסיר את תמיכתי ממנה".