העליון: לא יוטל היטל על השבחת נכס בשכונת שיקום

אין לחייב בתשלום היטל השבחה על השבחה של נכס שבוצעה בתקופה שבה הוכרזה השכונה שבה מצוי הנכס כשכונת שיקום. כך עולה מפסק דין שהתקבל אתמול (ג') בבית המשפט העליון, ושבו משכה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ערעור שהגישה כנגד פנחס כהן על פסק דין של בית המשפט המחוזי בת"א.

ההשלכות של פסק הדין מתייחסות לכל שכונות השיקום בארץ, ולמעשה אינן מאפשרות לעיריות השונות לגבות היטלי השבחה עבור השבחת נכסים שבוצעו בתקופה שבה הוכרזו שכונות שונות כשכונות שיקום.

מדובר בנכס בשכונת שעריה בפתח-תקווה, שהוכרזה כאזור שיקום שכונות עד סוף שנת 96'. בעל הנכס ביצע עבודות השבחה בנכס בתקופת ההכרזה ומכר את ביתו לאחר סיומה. שמאי מכריע קבע כי העירייה לא יכולה לגבות היטל השבחה עבור העבודות שבוצעו ושהשביחו את הנכס בתקופה שהשכונה הוכרזה כאזור שיקום שכונות.

העירייה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה טענו כי יש לפרש את החוק כך שהפטור מהיטל ההשבחה יינתן רק במקרה של מימוש הזכויות, כלומר רק במקרה שמכירת הנכס נעשית בזמן שההכרזה על שיקום שכונות בתוקף. ואולם, אם מימוש הזכויות נעשה בזמן שההכרזה בוטלה, אין להעניק את הפטור.

בעל הנכס טען, באמצעות עו"ד אלימלך יערי, כי מדובר בפטור מהותי ולא משנה מועד המימוש, כל זמן שהתוכנית המשביחה נעשתה במהלך תקופת ההכרזה.

בית משפט השלום בפ"ת ובית המשפט המחוזי בת"א דחו את ערעורי העירייה בעניין. עם זאת, המחוזי קבע שהסעיף בחוק מנוסח באופן לא בהיר וברור וניתן לכאורה לפרשנות לכאן ולכאן. המחוזי המליץ לכנסת לשקול את תיקון הסעיף על מנת שיהיה בהיר.

שופטי העליון, איילה פרוקצ'יה, אסתר חיות ודבורה ברלינר, שדנו בערעור, הציעו לב"כ הוועדה, עוה"ד יעל וייס ויחזקאל ריינהרץ, למשוך את הערעור. הוועדה, כאמור, קיבלה את ההצעה והערעור נמשך. (רע"א 9247/05).