להכשיר את השרץ

התעלמות מהחוק, תוספות חריגות והפרות המסכנות חיי אדם - הכל באישור עיריית ב"ש

במרכז הקניות ביג בבאר-שבע מסודרות בשורה ארוכה מספר חריגות בנייה: סככה קטנה של מאפיית הראשונים, רחבת הכניסה המקורה והמתוחמת לחדר הכושר גרייט שייפ, רחבה מאולתרת שבנתה ארומה, מתחם מקורה בבית הקפה פטפוט ועוד. באזור התעשייה קרית יהודית נחסם הכביש לפני כמה שנים על-ידי מועדון הפורום, שהחליט להקים עליו מתחם קיץ. בשכונה ג' השתלט פאב מנצ'ילה על רחבה שלמה וגידר אותה. כל אלה נעשו ללא היתר, ואפילו לא הוגשו בקשות להיתרי בנייה.

חריגות הבנייה הלא חוקיות, שהפכו לדבר של מה בכך בבירת הנגב, הגיעו בשבוע שעבר לישיבה החודשית של מועצת העיר ב"ש, בה התארחו תושבי שכונת רמב"ם, שמחו על חריגות בנייה בבנייני המגורים שלהם.

הסיפור מתחיל לפני תשע שנים, אז הבטיח יזם הפרויקט במתחם רמב"ם, ש.י. ברכה, הצעה מפתה במיוחד: בריכה, מרפסת שיזוף וחדר כושר פרטי - למי שיצטרף למגורים בבניינים. 280 איש נענו להצעה, וקיבלו דירות בשני מגדלים גבוהים. הם לא שיערו שהבניינים יהיו גבוהים מהמתוכנן: היזם ביקש - וקיבל - תוספת של אחוזי בנייה, והוסיף ארבע קומות לכל מגדל. מלבד השאלה מדוע עוברים אנשי הנגב למגדלי ענק כשאין בבאר-שבע בעיית מקום, יצר היזם בעיה קשה של צפיפות יתר ומחסור בשטחים ירוקים ובחניות. וכאילו כדי לפלפל את העניין, עומד לקום במתחם בניין נוסף, שגם הוא קיבל תוספת של ארבע קומות מעבר למתוכנן.

ההבטחה לבריכה ולחדר כושר פרטי התקיימה, אך לא בדיוק כמו שהובטח לדיירים. חדר הכושר הושכר לחברת דור העתיד, שפותחת בו חדר כושר לשימוש כל תושבי העיר, מעל הבריכה נבנה גג - וזאת ללא היתרי בנייה, ומרפסת השיזוף קורתה אף היא. על אף השינוי בייעוד הקרקע, מפרטי למסחרי, ולמרות הבנייה הלא חוקית, לא עשו פקחי אגף ההנדסה בעיריית באר-שבע דבר ממשי. על-פי החוק, אם נתפסת עבירת בנייה תוך 30 יום מתחילת העבודה, לעירייה יש סמכות להרוס את המבנה הלא חוקי. במקרה זה הם אמנם שלחו לברכה צווים להפסקת הבנייה, ואף התראות שונות - אך לא עשו דבר על מנת לאוכפם. ואף מעבר לכך - חלקים נוספים בבניין הפכו ליחידות דיור, ואף חוברו לשעון מים על-ידי העירייה עצמה.

אחרי שסיים את הבנייה, ניאות היזם לגשת לעיריית באר-שבע ולבקש אישור בדיעבד לתוספות שבנה. ועדת המשנה לתכנון ובנייה שהתכנסה לדון בבקשתו החליטה לאשרה. "האם זה הגיוני שאדם שצפצף על הבטחותיו לדיירים והתעלם מאזהרות העירייה ייהנה מאישור בדיעבד לעבירות הבנייה שלו?" שואל מאיר בביוף, חבר מועצת העיר ויו"ר ההסתדרות בנגב. "זה מעשה לא חינוכי שמחזק את העבריינים ומכשיר את השרץ. בא גורם חזק ומבצע עבירות בנייה על ימין ועל שמאל, מעודדים אותו להמשיך ולפגוע בתושבים".

העניין היה נותר כאינטריגות שוליות בלבד, אם לא היתה מעורבת גם סכנה ממשית לחיי אדם בשכונה בעקבות הבנייה הרשלנית. "רחוב הנרי קנדל צר וחד סטרי, ולכבאיות קשה מאוד להיכנס אליו", אומרת רונית איבגי מוועד השכונה, "הכניסה הראשית לשני מגדלים במתחם היא גרם מדרגות צר ללא גישה לנכים. נפלו אריחים וזכוכיות מהחיפוי של הבניין. הודענו למפקחים על כל הבעיות האלה, ואף אחד לא הוציא למקום צו הריסה. השטח הירוק היחידי במקום הוא מעגל התנועה שבאמצע השכונה, והילדים נאלצים לשחק שם".

מהפגישה שהתקיימה השבוע בין התושבים לראש העירייה, יעקב טרנר, יצאו התושבים מאוכזבים. "הוא רק הצטדק ואמר 'מה לעשות, זה הרע במיעוטו'. יוסי ברכה מסר בתגובה: "הטענות האלה הן קנטרניות בעיקרן, שיוצאות מבעלי אינטרס שרוצים להשיג הישג אישי. נכון, נפלו מספר אריחים אחרי כמה רעידות אדמה, וזה טופל".

האם הטיפול נעשה על-פי תקנים כל שהם? האם הוא כיום עומד בדרישות הבטיחות? הדרום הפרוע מאפשר לכל אחד לעשות ככל העולה על רוחו ומחייב מכל תושב בדק בית עצמאי, ובמקרה הצורך, גם התאגדות של קהילה שלמה.

Amito21@gmail.com