"מי שהפרנסה לוחצת לו, מתחיל לבנות ומסתבך"

"מוסדות התכנון אישרו להקים ארבעה צימרים, ואילו המינהל מאשר רק שניים. התוצאה היא שמי שבונה 4 צימרים - עובר על החוק ומסתכן בתביעה"

"נפלנו בין הכיסאות", כך מגדיר ראש המועצה האזורית חוף הכרמל, כרמל סלע, את המצב אליו נקלעו חברי תשעת המושבים שבמועצה שלו. "מצד אחד מוסדות התכנון אישרו למושבניקים להקים בכל משק ארבעה צימרים בשטח כולל של 160 מ"ר, ואילו המינהל מאשר רק 80 מ"ר. התוצאה היא שמי שבונה צימרים כפי שמאשרים מוסדות התכנון, בעצם עובר על החוק ומסתכן בתביעה משפטית. אני לא מבין, מדוע המינהל בכלל מתעסק בנושאים תכנוניים שאין לו שום קשר אליהם. מוסדות התכנון צריכים לקבוע את הכמות, ואילו המינהל צריך לגבות כסף בעבור השימוש בקרקע. מה פתאום הוא מתערב בנושא התכנוני?"

גלובס: איזה הסבר אתה מקבל מהמינהל?

"הם אומרים שהם לא רוצים שהמועצה האזורית חוף הכרמל תתחרה בעיר חיפה. אני חושב שזו אמירה שערוריית. זו עוד הוכחה לכך שהרשויות מתערבות אחת בענייני השנייה, כשהציבור נופל באמצע".

- מה קורה למי שהקים צימרים?

"חלק מחברי המושבים צרופה, גבע כרמל, עפר, כרם מהר"ל, בית חנניה ומגדים הקימו ארבעה צימרים, כי הם היו משוכנעים שזה בסדר. כשהגיעו למינהל כדי לשלם בעבור השימוש בקרקע, קיבלו אישור עבור שני צימרים בלבד. מי שהתחיל בבנייה קיבל מיד תביעות משפטיות מהוועדה המקומית או מהוועדה המחוזית. חלק מהצימרים נאטמו, ואחרים נהרסו".

- נגד כמה בעלי צימרים הוצאו צווים?

"כנגד כמה עשרות. המושבניק מגיש בקשה להיתר, הוועדה קובעת את התנאים, כשאחד מהם הוא אישור המינהל. מי שבנה תוך כדי ההליך הסתבך עם הוועדה המקומית או המחוזית. אני מסביר למושבניקים שהרבה פעמים יותר כדאי להם לקבל תביעה מהוועדה המקומית מאשר מהוועדה המחוזית, שהסנקציות שלה הרבה יותר חמורות ויקרות".

- המסקנה היא שלא צריך לבנות ללא היתר.

"מי שלא מתחיל לבנות לא מסתבך. מי שהפרנסה לוחצת לו והוא חייב לחיות ממשהו, מתחיל לבנות ומסתבך. אנשים רוצים להתפרנס, ודווקא המדינה שמה עליהם שלייקס. האבסורד הוא, שלפני כמה שנים בתי המשפט היו מלאים בחקלאים שגידלו מעבר למכסה החקלאית, היום הם מלאים בעברייני בנייה. הגיע הזמן שהמדינה תבדוק את עצמה ואת החוקים שלה".

- מה אתה עושה עם זה?

"הפעלתי את תנועת המושבים, את משרד החקלאות ואת משרד התיירות, וכולם רוצים לעזור. מה שמרגיז במיוחד היא העובדה, שהמלצות ועדת הבר, המאפשרות תעסוקה בשטח של 500 מ"ר בתחום חלקת המגורים, יאשרו את הצימרים האלה בכל מקרה. האישור היה בהתאם להחלטות ועדות התכנון ובהתאם להחלטת הממשלה מדצמבר 2006, הקובעת את חוף הכרמל כאזור עדיפות א' בכל נושא התיירות. כהמשך להחלטת הממשלה אנחנו רוצים להוביל מספר פרויקטים, שהעוגן המרכזי שהם הוא הצימרים. באזור שלנו קיימת תיירות יום מפותחת, בעיקר סביב עתיקות קיסריה, חוף הים והכרמל. הצימרים יאפשרו למטיילים ולתיירים להישאר יותר זמן באזור. אין לנו שום כוונה להקים מלונות, אלא להתמקד בלינה כפרית".

- על כמה צימרים מדובר?

"הפוטנציאל הוא כ-2,000 צימרים, כאשר בפועל, להערכתי, רק 30% ירצו להקים צימרים. כיום בנויים ברחבי המועצה כ-200 צימרים".

- כמה מהם חוקיים?

"כ-100 בלבד. כל השאר נמצאים בהליכים משפטיים".

- מדוע לא להסתפק ב-2 צימרים?

"הרבה יותר כלכלי לתפעל ארבעה צימרים. זו לדעתי הסיבה לכך שמוסדות התכנון אישרו ארבעה צימרים למשק, ולא שניים. אנחנו לא רוצים 10 צימרים ליחידת משק - אני חושב שארבעה צימרים זה מכובד מאוד, ויוצר מאסה קריטית באזור".

- אמרת למנהל המינהל, יעקב אפרתי, שזה לא מתפקידו להתעסק בתכנון?

"אמרתי. תשובתו היתה שזה ייפתר בישיבה הבאה. בינתיים אנחנו מחכים".

המינהל מסר בתגובה, כי כיום מותר לבנות בנחלות צימרים בשטח של עד 80 מ"ר. אימוץ מסקנות ועדת הבר יפתור את הבעיה.