חדשנות בעכו: שימור באמצעות סריקת לייזר

שיקום ושימור ה"גרנד מוניר" - אולם האומנות העתיק (אומנה היא הבסיס לתחילתה של קשת) במצודת עכו העתיקה, המתבצע בימים אלה על-ידי החברה לפיתוח עכו העתיקה, נעשה בעזרת טכנולוגיה חדשנית במיוחד: סריקת לייזר תלת ממדית.

האולם בן 40 העמודים והקשתות נמצא בחפירות הארכיאולוגיות כשהוא מלא בעפר, סמוך לאולמות האבירים. האולם שימש לצרכי מינהלה של המסדר ההוספיטילרי. עכו העתיקה הוכרזה כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו.

בשנות ה-60 נחשף לראשונה האולם במצודה ההוספיטילרית. להערכת הארכיאולוגים, האולם הגדול היה קבור באדמה מאות שנים. "לאחר פינוי האדמה, השתנה מאזן העומסים במבנה, והתעורר צורך בביצוע עבודות לשימורו ושיקומו", אמר אריק דגני, מנכ"ל חברת מבט טכנולוגיות 3D, המפעילה את סורק הלייזר התלת מימדי. "תוכניות הבנייה המקוריות של הצלבנים אינן כמובן בידינו, אולם טכנולוגית הלייזר החדשנית מאפשרת תיעוד מקיף ומדויק של המבנה, על עמודיו, קירותיו והמרחב המצוי בו, ברמת דיוק של סנטימטר בודד. ניתן יהיה לשחזר כל אבן. המפגש בין שיטות בנייה מלפני אלף שנה עם טכנולוגיית תיעוד תלת מימד מן המילניום השלישי, מניב תוצאות מפורטות המאפשרות למתכננים למצוא את הפתרונות המתאימים ביותר".