מנכ"ל המינהל: המחיר במרכז - טירוף

"החסם בהקצאת הקרקעות בישראל לא נובע ממינהל מקרקעי ישראל, אלא מתהליכי התכנון". כך אמר מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי, בכנס מגמות בענף.

לדבריו, "מיליון יח"ד נמצאות בתכנון בשלבים שונים, אולם הזמן הממוצע שלו הוא 7-10 שנים". אפרתי האשים גם את בג"ץ "הקשת המזרחית", שעצר את היזמות הפרטית בקרקעות החקלאיות שגרמה להפסקת שיווק הקרקעות. אפרתי הגדיר את המחירים המושגים במכרזי המינהל באזורי הביקוש במרכז, בת"א, ובירושלים כ"מטורפים".

סגן נשיא התאחדות הקבלנים והבונים, ראול סרוגו, אמר כי "תמ"א 38 העוסקת בהיערכות לרעידות אדמה היא 'לעג לרש'. דווקא במקומות בהם צפויה רעידת אדמה ערך הקרקע נמוך ותוספת קומה אחת אינה מספקת, ולכן הפרויקטים לא יוצאים שם לדרך". לדבריו, "ועדות זיילר ווינוגרד הן רק המבוא לוועדות החקירה שיבדקו את התנהלות הממשלות לדורותיהם בנושא רעידות האדמה".

מנהל סקטור בנייה ונדל"ן בבנק מזרחי-טפחות, צבי גרינולד, ציין כי בפרויקטים גדולים של תשתיות, הבנקים נותנים אשראי בזמן ההקמה, והמוסדיים לתקופת ההפעלה.

עו"ד דיוויד אמיד, השותף במשרד שרגא פ. בירן אמר, כי "לאחר שנים רבות בהם היוותה המערכת הבנקאית בישראל מונופול במימון עיסקאות, נפתחה הזדמנות להרחיב את מקורות המימון. זו יציאה מעבדות לתחרות". יו"ר אביב-אוסיף, דורון אביב, אמר כי חברתו מעורבת בהקמת 4 פרויקטי יוקרה. "התחושה שלי שמחירי דיור היוקרה ימשיכו לעלות, כי אנחנו זולים יחסית לעולם. זה נובע גם מחוסר בתשתיות, זמן מבוזבז, איכות חיים ורצון לנגישות לתרבות".