הפרקליטות עתרה נגד אישור חורג לאיקאה

המדינה אינה מרבה להגיש עתירות מנהליות על החלטות של גופי תכנון דוגמת ועדת הערר, אך "החלטת ועדת הערר המחוזית היא קיצונית, המבקשת לחולל מהפכה דרמטית בדיני התכנון".

פרקליטות מחוז ת"א (אזרחי) הגישה היום (א') בשם המדינה עתירה מנהלית נגד החלטת ועדת הערר המחוזית מרכז, לאשר שימושים חורגים למסחר במתחם מעויין שורק בראשל"צ, מקום בו מתכוונת איקאה לפתוח סניף שני בישראל.

המדינה אינה מרבה להגיש עתירות מנהליות על החלטות של גופי תכנון דוגמת ועדת הערר, אך בנסיבות העניין, אומרים בפרקליטות, החלטתה של ועדת הערר המחוזית היא קיצונית, המבקשת לחולל מהפכה דרמטית בדיני התכנון.

בשני מכרזי מינהל מקרקעי ישראל שהתנהלו לפני שנה, זכו חברת אירוס הגלבוע מקבוצת ברונפמן, זרוע הנדל"ן של איקאה, וחברת ג'י.אל.אי. מרכז רוטשילד, של גזית גלוב בקרקע תעשייתית של 98 דונם ו-38 דונם. כדי להתגבר על חוק התכנון והבנייה, ראש עיריית ראשון לציון העניק לחברות היתר לשימוש חורג בשטח, מסחר במקום תעשייה, לפרק זמן קצוב.

ועדת הערר המחוזית מרכז, בראשותו של עו"ד אייל מאמו, אישרה את הבקשות לשימוש חורג למסחר באיזור מעוין שורק. השימוש החורג הותר ל-5 שנים ובמקביל מקודמת תוכנית בניין עיר אשר אם תתקבל תתיר שימושים אלו ללא הגבלת זמן. ועדת הערר דחתה את טענות סוחרי ראשל"צ כי ייפגעו עסקיהם.

לטענת הפרקליטות, "החלטתה של ועדת הערר יוצרת יש מאין תפיסה תכנונית, לפיה השימוש החורג יכול וצריך להוות כלי מגשר בין מצב סטטוטורי קיים לבין יוזמה לשינוי תכנוני. זאת כאשר השינוי המבוקש של המצב התכנוני הקיים הוא שינוי מהותי ומהווה סטייה ניכרת מהתוכנית התקפה. הדרך היחידה והראויה לחולל שינוי תכנוני כאמור היא הכנתה של תוכנית מפורטת שתבחן במסגרת הליכי התכנון המקובלים. השימוש החורג הוא קיצור דרך בלתי אפשרי בנסיבות". (עת"מ 1337/07).