"הקו שלנו היה, שאם נמתין עד לשינוי תב"ע מלא ומוחלט יעברו הרבה שנים"

יו"ר החברה היזמית אירוס הגלבוע ויו"ר איקאה ישראל, רון הדסי, מספר על אחורי הקלעים של הליכי הקמת הסניף השני של איקאה בראשל"צ

אם החברות אירוס הגלבוע ואיקאה היו מכירות את מערכת היחסים בין עיריית ראשון לציון לבין הוועדה המחוזית מרכז, ספק אם היו מחליטות להקים את החנות השנייה של הרשת דווקא במעוין שורק.

דברים אלה נשמעים יותר ויותר בקרב גורמי תכנון, שאינם מבינים איך הסתבכה איקאה בפרשה תכנונית מיותרת כל כך, שמסבה עגמת נפש לכל הצדדים.

אירוס הגלבוע ואיקאה רכשו מהמינהל מתחם בשטח 98 דונם במחיר 109 מיליון שקל, באזור התעשייה מעוין שורק (מערבית לצומת עין הקורא), כדי להקים עליו את החנות השנייה של הרשת בארץ. מאחר והמתחם, שהיה בעבר קרקע חקלאית, מיועד לתעשייה ולא למסחר, הגישו בקשה לשימוש חורג, שאושרה על-ידי הוועדה המקומית ראשון לציון.

האישור הקפיץ מיד את פרקליטות המדינה, שלדעתה במקרה כזה מן הראוי היה להגיש תוכנית מסודרת ולא לאשר את המתחם באמצעות שימוש חורג. מתנגדים נוספים לאישור הם בעלי עסקים במערב ראשון לציון, שטענו שהתוכנית תסיט את המסחר למעוין שורק ותפגע בפרנסתם. טענה נוספת היתה שהיזמים שילמו למינהל בעבור קרקע לתעשייה כאשר מראש ביקשו להקים פרויקט מסחרי.

המדינה והסוחרים הגישו ערר לוועדת הערר המחוזית מרכז, בראשות עו"ד איל מאמו, שדחה את העררים ואישרה את השימוש החורג. במקביל, דחה בית המשפט השלום בראשון לציון את בקשת הפרקליטות לעצור את עבודות הבנייה בפרויקט.

בדרך נוצר עוד עימות בין עיריית ראשון לציון לבין הוועדה המחוזית. העירייה ביקשה להגדיל את התכסית לגבי כלל האזור. הוועדה סירבה בטענה שיש להמתין לדיון בכלל התוכנית, וכי לא ברור מדוע נדרשת תוכנית מקומית בשעה שכבר הוגשה לדיון תוכנית מחוזית, שבין סעיפיה גם נושא התכסית. בינתיים איקאה מתקדמת בבניית הפרויקט, מבלי שיש בידיה חתימה של הוועדה המחוזית.

גלובס: יו"ר החברה היזמית אירוס הגלבוע ויו"ר איקאה ישראל, רון הדסי, אולי עשיתם טעות כשהלכתם בדרך של שימוש חורג ולא בדרך של תוכנית?

הדסי: "הקו שלנו לאורך כל הדרך היה, שאם נמתין עד לשינוי תב"ע מלא ומוחלט יעברו הרבה שנים, שכן קשה מאוד למצוא 100 דונם פנויים למסחר מדרום למטרופולין ת"א. לכן אני מאמין גם כיום, שהפרוצדורה בה בחרנו היא היחידה האפשרית בה ניתן היה לקדם את הפרויקט. עובדה שעד היום, כל הערכאות המשפטיות אישרו את המהלכים".

- מה יש לך לומר לסוחרי ראשל"צ?

"כמסתכלים מה קרה לאזור התעשייה של נתניה, מבינים שהסוחרים רק הרוויחו מפתיחת חנות איקאה. אסור לשכוח, שהיזם הגדול ביותר בראשון לציון, שיש לו הכי הרבה שטחי מסחר בעיר, הוא אירוס הגלבוע. אם איקאה היתה איום כך כל גודל, אירוס הגלבוע לא היתה יוצרת תחרות לעצמה".

- הדוגמא נכונה אולי לסוחרי אזור התעשייה פולג, אך לא לאזורי תעשייה אחרים באזור.

"אסור לשכוח מדובר במרכז אזורי, שאמור לשרת את כל מטרופולין גוש דן והדרום, בלי שום קשר לעיר זו או אחרת. איקאה היא מובילת שוק, שיוצרת תרבות צריכה חדשה. מהתנועה שיוצרת איקאה ומהמודעות שהיא יוצרת נהנים גם בעלי עסקים רבים אחרים".

- אם כל כך טוב, איך תסביר את התנגדות הסוחרים?

"אנשים חוששים מתחרות ופוחדים שהיא יכולה להזיק להם. חוץ מזה אני משוכנע שיש גורמים כלכליים אינטרסנטים שעומדים מאחורי התנגדות זו".

- אתה לא חושש שכל הפרשה הזו עלולה להזיק לשם של איקאה?

"איקאה לא מעורבת בעניין. מי שיוזם את הפרויקט היא חברת אירוס הגלבוע, שהיא חברה אחת, שמפעילה את הזיכיון, אך לא בבעלות מלאה. אירוס הגלבוע שייכת לשלום פישר ולמשפחת ברונפמן. משפחת ברונפמן שותפה גם באיקאה. במקרה זה אירוס הגלבוע בונה ומשכירה לאיקאה. מדובר בשני גופים שומרי חוק, שכל עבודתם תהיה אך ורק על פי היתרים שנתנו כדין".

- מצטער שנפלתם על אזור זה?

"אנחנו מאמינים שהוא עומד להיות אחד מתוך חמשת הצמתים הטובים בארץ, שיחבר בין אילון דרום, כביש ת"א-אשדוד וכביש 431 המתחבר למודיעין. בטווח הארוך אין לנו ספק שמדובר באחד המקומות המבוקשים בארץ".

- יש לאיקאה תוכניות לפתוח עוד חנויות?

"בטווח הארוך התוכנית היא להגיע לשלוש עד ארבע חנויות, תלוי, כמובן, במצב הגיאופוליטי. אנחנו מתכננים אחת באזור חיפה ואחת באזור ירושלים. לגבי הסדר אין החלטה".

- הברונפמנים מודעים לכל המהומה?

"כמובן. הם מקווים שנעמוד בלוח הזמנים. עיריית ראשון תומכת. אנו מקווים שגם רשויות התכנון לא יעכבו".