בית המשפט דחה עתירה של דיירי מתחם סומייל בתל אביב; זכויות הבנייה ישארו בידי בעלי הקרקעות

בית המשפט המחוזי בת"א דחה את עתירתו של דוד תג'ר כנגד יישומה של התב"ע המתייחסת למתחם סומייל הנמצא בת"א בין הרחובות ארלוזורוב, ז'בוטינסקי, בן-סרוק ואבן גבירול.

תג'ר הוא אחד מהמחזיקים בקרקע בשכונת סומייל ולטענתו משמש כיו"ר ועד המחזיקים במקרקעין בשכונה. לטענתו אף שמקרקעי השכונה רשומים על שם בעלים שונים הרי שבפועל תושבי השכונה ומשפחותיהם מחזיקים בקרקע משנות ה-40 ולכן ויש להעניק להם את זכויות הבנייה הנוספות שהוענקו במתחם מעבר לשיעור המקובל בהיקף של 222% ואשר נועדו לקדם את פינויים ואין לאפשר לבעלים הרשומים כל זכות או הנאה בהן.

העירייה והוועדה המקומית טענו כי הקצאת הזכויות בתוכנית אמורה לממן את הפינוי וכי ניתן משקל לסוגיית הפינוי אף שחובת הפינוי הוטלה על הבעלים וההסדרים בין בעלי הקרקע לבין המחזיקים הם עניין בינם לבין עצמם ולדרישת העותר לקבל במישרין את מלוא זכויות הבנייה הנוספות בגין הפינויים אין כל אחיזה בתוכנית.

כאמור השופטת שרה דותן דחתה את העתירה וכתבה כי מדובר בסכסוך קנייני וזאת גם בהתחשב בכך שהעותר אינו טוען לזכות בעלות במקרקעין ונראה כי באמצעות עתירה זו הוא מנסה לעקוף את הצורך בהגשת תביעות ואין לתת יד לניסיון זה.

השופטת הדגישה כי זכויות התביעה העודפות נאמדות במאות מיליוני דולרים וקבעה כי עצם העובדה שנקבע כי תינתן לה זכויות בנייה עודפות במטרה לפצות את המחזיקים בקרקע אינה מובילה למסקנה שיש להעביר להם זכויות אלה במישרין. העותר, דוד תג'ר חוייב בהוצאות משפט בסך 30 אלף שקל.

כפי שפרסמנו בעבר כפר סומייל יהפוך בקרוב למתחם של מגדלי יוקרה ומסחר. התוכנית כוללת גם כיכר מרכזית ושטחים ירוקים והיקפו הכולל של הפרויקט מוערך בלמעלה מ-300 מיליון דולר בזכויות במתחם הצפוני מחזיקים בין היתר חברת דולינגר, נציב מס הכנסה לשעבר, יאיר רבינוביץ, דורון שגיב ומשפחת שורקה. במתחם שכן בעבר כפר ערבי בשם סומייל שננטש במלחמת העצמאות ואת הבתים תפסו תושבים יהודים. האדמות עליהם מתוכנן הפרויקט העתידי כוללות מתחמים פנויים ומספר מתחמים עליהם עדיין מתגוררים 120 פולשים.

היקף הזכויות במתחם נקבע על ידי הוועדה המחוזית כבר בסוף 2005, והתוכנית שהופקדה מבצעת עדכון אחרון ואיחוד וחלוקה בין הבעלים. התוכנית המחוזית שבתוקף קבעה כי כל אחד מבעלי הקרקעות אחראי לפנות את הפולשים בשטח שלו ולשאת בעלויות הפינוי ככל שיהיו.