אחרי 6 שנות בדיקות: הנחיות לבדיקת ותיקון כל מבני הפל-קל

משרד הפנים פרסם חוזר מיוחד המנחה את הרשויות באופן הטיפול ב-1,300 מבני פל-קל

משרד הפנים פרסם חוזר מנכ"ל מיוחד, הכולל הנחיות לבדיקה ותיקון מבנים שנבנו בשיטת הפל-קל. ההנחיות החדשות משלימות הנחיות קודמות שיצאו בשנת 1998. האחריות ליישום ההנחיות מוטלת על מהנדסי הרשויות המקומיות, האחראים גם היום לטיפול במבני הפל-קל שבתחומי הרשות. ההנחיות נותנות בידי ראשי ומהנדסי הרשויות כלים יעילים לבדיקה, ובמידת הצורך, גם תיקון של מבני הפל-קל שבתחומם.

מאז אסון ורסאי לפני 6 שנים ודו"ח ועדת זילר בנושא אותרו כ-1,300 מבנים שבהם תקרות פל-קל. המידע רוכז במאגר אחד, ובמשרד הפנים מעריכים כי הוא כולל את כל המבנים שנבנו בשיטה זו.

להערכת משרד הפנים, רבים ממבני הפל-קל אינם מסוכנים, ורבים מאלה שנמצאו בסכנה בעבר כבר נבדקו ותוקנו: "עוד בשנת 1996 אסר משרד הפנים על בנייה בשיטת הפל-קל, ובשנת 1998 העביר הנחיה לאיתור ובדיקת המבנים שכבר נבנו בשיטה זו. ההנחיות המעודכנות נועדו להעמקת הבדיקות, לכיסוי מלא של כל המבנים ולהבטחת תיקונם או הריסתם של מבנים אשר עלולים עדיין להוות סכנה לציבור".

ההנחיות מחייבות בדיקת כל מבנה פל-קל על-ידי מהנדס מוסמך בתחום הנדסת מבנים, בהתאם לשורה של כללים מקצועיים. הבדיקה תעשה בשלבים, ותאפשר אישור תקינות המבנה, הוצאת היתר לביצוע תיקון בהתאם להתקדמות הבדיקות, מעקב אחר ביצוע התיקון והמשך מעקב ובדיקות תקופתיות אחת לשנה.

ההנחיות כוללות איתור מבנה פל-קל, בדיקת בטיחות המבנה, מתן הוראות לצמצום הסיכון ולתיקון המבנה, במידת הצורך. על פי ההנחיות, יוכל מהנדס הרשות המקומית להורות על יישום רק של חלק מהשלבים בתהליך ו/או על העמקת הבדיקות והטיפול, על פי תוצאות הבדיקות הראשוניות בכל מבנה בנפרד.

מבנים שיש חשש ליציבותם, על פי בדיקה ראשונית, יחייבו בדיקת עומק, כולל בדיקות צילום בשיטות מתקדמות על ידי מעבדה מוסמכת. מבנים שלאחר הבדיקה הנ"ל יחייבו חיזוק, יחוזקו על-ידי הבעלים על-פי היתר בנייה.

ההנחיות גובשו ע"י המטה המקצועי-הנדסי לטיפול במבני פל-קל - צוות בין משרדי רחב, שהוקם מכוח החלטת ממשלה, בראשות מנהל מינהל התכנון במשרד הפנים ובהשתתפות נציגי משרד הבינוי והשיכון, פיקוד העורף ומשרד הביטחון. הצוות הסתייע בעבודתו ביועצים ומומחים בתחום הנדסת מבנים.