המלצות הצוות לרפורמה בחוק התכנון והבנייה הוגשו לשר הפנים

בין השינויים: הבחנה בין תוכנית מתאר מקומית לתוכנית מפורטת, ואיזון מחודש בין סמכויות מוסדות התכנון בדגש על הרחבת סמכויות הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה

המלצות הצוות לגיבוש שינויים בחוק התכנון והבנייה הוגשו אתמול (א') לשר הפנים, רוני בר-און. הרפורמה בחוק התכנון והבניה כוללת שינויי חקיקה והמלצות לפעולות המצויות בסמכות שר הפנים.

בין השינויים, הבחנה בין תוכנית מתאר מקומית לתוכנית מפורטת, איזון מחודש בין סמכויות מוסדות התכנון בדגש על הרחבת סמכויות הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, הגברת השקיפות והשתתפות הציבור ועדכון ההיבטים הכלכליים והקשר בין קניין לתכנון. שר הפנים הנחה את אנשי משרדו להכין תזכיר הצעת חוק, בהתאם להמלצות, ולהפיצו עד סוף החודש.

הצוות הציע, בין היתר, ליצור הבחנה ברורה בין תוכנית מתאר מקומית לבין תוכניות מפורטות ולחייב הכנתן של תוכניות מתאר מקומיות כוללות. תוכנית מתאר מקומית תהיה תוכנית כללית והיא תיצור את המסגרת התכנונית של מרחב התכנון או הישוב. בשל כלליותה של תוכנית המתאר, לא ניתן יהיה, בדרך כלל, לתבוע מכוחה פיצויים על ירידת ערך או לגבות מכוחה היטלי השבחה. תוכנית מפורטת, לעומת זאת, תעסוק בפרטי המגרש הבודד ותקבע הוראות המאפשרות מתן היתרי בניה והרשאות לביצוע.

בנושא האיזון המחודש בין סמכויות מוסדות התכנון, מוצעים מספר צעדים שיחזקו את הבסיס המקצועי של הוועדות המקומיות ואת הבקרה על החלטותיהן, בדגש על חיזוק מעמדו של מהנדס הוועדה ומעמדם של הנציגים בעלי הדעה המייעצת.

הרפורמה מציעה להגביר את ההגנה על השטחים המיועדים להישמר לקרקע חקלאית ולשטח פתוח במספר אמצעים, ביניהם העברת האחריות לשקול את הצורך בשמירה על שטחים פתוחים לכלל מוסדות התכנון ובכל סוגי התוכניות והרחבת זכות הערר על החלטת הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים.

בהיבטים הכלכליים מציע הצוות לקבוע הוראות ברורות בדבר הפגיעות התכנוניות היכולות להוות עילה לתביעת פיצויים בגין ירידת ערך: ליצור הבחנה ברורה בין פיצויים בגין פגיעות ישירות לפיצויים בגין פגיעות עקיפות בנכס, ולקבוע כי, ככלל, יינתנו פיצויים על ירידת ערך רק בגין פגיעה ישירה או פגיעה עקיפה משמעותית. עוד מוצע לנטרל את אלמנט ה"ציפיות" מחישוב שווי המקרקעין ולהגדיר באופן ברור כי "מקרקעין גובלים" הם רק כאלה שיש להם השקה פיזית.