מהפך: פרויקט היוקרה "געש על הים" ייבנה

בכך חזרה בה הוועדה מהחלטתה לפני 3 חודשים להפקיד תוכנית שמטרתה לבטל דווקא את הפרויקט

הוועדה המחוזית מרכז החליטה אתמול (ב') לאפשר ליזמי שכונת געש על הים להפקיד תוכנית מפורטת חדשה, שתאפשר את הקמתה. בכך הפכה הוועדה את החלטה הקודמת, ממארס 2007, להפקיד תוכנית המבטלת את תוכנית הבינוי. בפועל פותחת ההחלטה את הפתח להקמת השכונה, שעמדה במשך זמן ממושך במוקד עימות מתמשך בין הוועדה המחוזית מרכז, הקיבוץ, היזמים וארגוני הסביבה שהתנגדו לה. לדברי דרור עזרא ממפלגת הירוקים, בין הלוחמים הגדולים בהקמת השכונה, הוועדה נכנעה ללחצים של בעלי הון וכי הוא דורש לחשוף את התומכים בתוכנית. עזרא הדגיש, שהמפלגה תשקול מהלך משפטי כדי למנוע את הקמת השכונה.

עוד קבעה הוועדה, שתוכנית החדשה שיפקידו היזמים להתנגדויות, תכלול נספח בינוי מיוחד שיעגן את כל הנושאים שיגרמו לכך שהשכונה לא תהיה ישוב חדש הצמוד לקיבוץ, אלא חלק בלתי נפרד ממנו. כך למשל, דירי השכונה לא יוכלו להקים חומות וגדרות בין הבתים, לא יוכלו להקים ברכות שחיה פרטיות וגם לו חומת הפרדה בין השכונה לקיבוץ.

יצוין, שבמהלך הדיון בוועדה אתמול התחייבו היזמים, חברת צוקי ארסוף, שהם גם בעלי הקרקע והמועצה האזורית חוף השרון לכך, שהשכונה והקיבוץ הם ישוב אחד. עוד התחייבו שלא יקימו ועד מקומי חדש ושהשכונה תשען על כל השירותים והתשתיות של הקיבוץ הקיים. על פי הערכה, הוועדה החליטה לנקוט בדרך זו כדי להבטיח שאכן לא מדובר בישוב חדש, כפי שתכננו יזמי התוכנית, אלא בהרחבה קיבוצית. העובדה שהוועדה החליטה לקבע את התנאים בתוכנית ולא באמצעות נספח בינוי נובעת מחוסר האמון שנוצר בין הצדדים במהלך השנים וההיסטוריה המפותלת של התוכנית.

גורמי תכנון העריכו, שהחלטה זו עלולה לחשוף את חברת צוקי ארסוף לתביעות מצד רוכשי הבתים, שקיוו שיוכלו לקבל בית בזמן הקרוב, כאשר בפועל ההחלטה דוחה את ראשית הבנייה לפחות בשנתיים- משך הזמן שיעבור עד לאישורה בוועדות.

ראשיתו של הפרויקט בבקשת קיבוץ געש להקים שכונת מגורים לחבריו, בטענה למצוקת דיור. לאחר קבלת האישור מכר הקיבוץ את הקרקע, בשטח של 30 דונם, לסקום, חברת בת של שיכון ובינוי, שתכננה להקים שכונת מיליונים כדוגמת ארסוף השכנה. סקום מכרה את הקרקע לקבוצת יזמים צחי ארבוב ועידו חג'ג', אותם מייצג עו"ד יצחק חג'ג' במחיר של 29 מיליון דולר. את הפרויקט תכנן האדריכל אילן פיבקו. בין רוכשי הדירות במקום, איש הביטוח שוקי מדנס, יריב שפע מבעלי ארומה, גיל שולדנפרי ומספר עורכי דין.

לאחר שהתבררה המטרה האמיתית של התוכנית, החליטה המחוזית מרכז לדרוש את ביטולה, באמצעות הפקדת תוכנית חדשה, בטענה שאם התוכנית תאושר, יסבול הקיבוץ ממצוקת דיור. אך לא רק זאת. המחוזית קבעה, שאישור התוכנית יגרום לכך שבסמוך לקיבוץ יקום ישוב חדש, שאינו קשור לקיבוץ. דבר העומד בניגוד להחלטות הממשלה, להימנע מהקמת ישובים חדשים. סיבה נוספת לסירוב, ממזרח לתוכנית מצויה חטיבת קרקע בעלת יעוד חקלאי, שלא קיבלה אישור על פי תמ"א 13, למרות שהיא נמצאת על שפת הים. עתה יאלצו היזמים להפקיד תוכנית חדשה.