ביהמ"ש אישר לערער על התוכנית לשינוי ייעוד קרקע ובניית 3,000 יחידות דיור בגליל ים

קיבל עתירה שהגישו 398 בעלי זכויות במקרקעין בהרצליה, להעניק להם רשות לערער על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בת"א

שופטת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, שרה דותן, קיבלה עתירה שהוגשה על-ידי 398 בעלי זכויות במקרקעין בהרצליה, להעניק להם רשות לערער על החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בתל-אביב הדוחה, את התנגדויותיהם לתוכנית "גליל ים".

במארס 2006 פורסמה ברשומות הודעה בדבר הפקדת התוכנית המהווה מיזם לשינוי ייעוד קרקע חקלאית של קיבוץ גליל ים לצורך הקמת שכונת מגורים של למעלה מ-3,000 יחידות דיור ושטחים נוספים הניתנים להמרה למגורים. מדובר על שטח של 830 דונם, הנמצא דרומית לרחוב הרב קוק ומזרחית לנתיבי איילון. על-פי התכנון, 20% מהדירות יוקצו לבנייה לזוגות צעירים, זכאי משרד השיכון.

השופטת כתבה בפסיקתה, כי מעיון בהחלטת יו"ר הוועדה המחוזית עולה כי גם להשקפתה מדובר בתוכנית רחבת היקף ובעלת השלכות רבות על הסביבה ואולי אף מעבר לכך ומכאן שהמסקנה לפיה אין די באלה כדי להצדיק מתן רשות ערר למועצה הארצית אינה מתיישבת עם קביעת השופט (כתוארו אז) תיאודור אור בתיק שהתנהל בפניו בין ועד שכונת בית כרם והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז ירושלים. השופט קבע כי על מנת שתינתן רשות ערעור למועצה הארצית נדרש שהעניין יהיה בעל השלכה רחבה, בעל אופי עקרוני או נתון למחלוקת ציבורית קשה.

לדברי השופטת, היא סבורה כי במקרה הנדון התקיימו כל הקריטריונים הללו. השופטת ציינה כי היקף התוכנית יש בו כדי להשפיע על המרקם הסביבתי באופן בלתי הפיך, שעה שלמעלה מ-1,000 דונם המשמשים לחקלאות יהפכו למרכז עירוני צפוף על כל המשתמע מכך. יתר על כן, תוספת של אלפי יחידות דיור על רצועת קרקע צרה יחסית תשפיע על התשתיות והתחבורה באופן שישנה את איכות חייהם של עשרות אלפי תושבי הסביבה. כאמור מסיבות אלה החליטה השופטת לקבל את העתירה ולהעניק לעותרים רשות לערור בפני המועצה הארצית. (עת"מ 1011/07).