1.6 מיליון שקל פיצוי להמרמן: הציבה בניין באופן שגוי בגלל טעות מדידה

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, יצחק עמית, חייב בסוף השבוע בפסק דין את משרד המודדים לבנברג תכנון ומדידות בהנדסה אזרחית, וכן את מנהל החברה אפרים לבנברג ואת חברת הביטוח סהר לפצות ב-1.6 מיליון שקל את חברת הבנייה המרמן לאחר שעקב טעות מדידה הציבה בניין באופן שגוי.

חברת המרמן הקימה בניין מגורים מדורג בן חמש קומות ובו 10 דירות מגורים, באזור "גבעת הקבלנים" בחיפה. לצורך תכנון, רישוי ובניית הבניין, הזמינה המרמן שירותי מדידה אצל לבנברג.

את המדידה בשטח ביצע מודד מוסמך מטעם המשרד. כמה חודשים אחרי המדידה התברר ללבנברג כי נפלה שגיאה במדידות ובסימונים שביצע המודד מטעמו באתר, וכתוצאה מכך "הועמד" הבניין באופן שגוי, תוך חריגת שטחי בניה למגרש שכן והקטנת מרווחי בניה. הטעות התגלתה על ידי מודד אחר שביצע מדידה של המגרש השכן. להמרמן נודע אודות הטעות מאוחר יותר בשלב שבו הבניין היה כמעט גמור.

בעקבות גילוי הטעות, פתח בעל המגרש השכן בהליכים משפטיים כנגד המרמן, ובשל כך נפסקו העבודות באתר למשך כשלושה חודשים. המרמן הגיעה להסדר פשרה עם בעל המגרש השכן לסילוק תביעתו תמורת סכום נכבד, והמשיכה בבנייה, לא לפני שנאלצה להרוס ולבנות מחדש חלק מהבנייה שגבלה במגרש השכן.

עם הגשת התביעה טען לבנברג כי המודד שנשלח מטעמו היה קבלן עצמאי, ולכן עליו לשאת בנזקי המרמן, ואילו המודד טען כי בינו לבין לבנברג שררו יחסי עובד-מעביד. בפסק הדין קבע השופט כי הוכח שהמודד היה שלוחו של לבנברג לכל דבר ועניין, ולכן על משרד לבנברג וחברת הביטוח סהר לשאת בנזק, וחייב אותם בתשלום 1.6 מיליון שקל, ובנוסף בתשלום 244 אלף שקל הוצאות משפט.