שר הפנים רוצה להחיות את ספדיה: "הפתרון היחיד שיביא צעירים לירושלים"

הירוקים בתגובה: נאבק בכל ניסיון לפתוח מחדש את הדיון בתוכנית; עיריית ירושלים מתנגדת

החגיגה של הארגונית הירוקים כאשר תוכנית ספדיה בוטלה היתה מוקדמת מדי. שר הפנים החדש, מאיר שטרית החליט להחיות את התוכנית לבניית אלפי יחידות דיור בהרי ירושלים. בראיון לגלי צה"ל אמר שטרית כי "מי שחרד לעתידה של ירושלים חייב לתמוך בתוכנית. הפתרון היחיד שיביא לירושלים זוגות צעירים הוא תוכנית ספדיה שלדעתי נעשתה בתשומת לב רבה תוך פגיעה מינימלית בנוף".

דבריו של השר שטרית עוררו את זעמם של הארגונים הירוקים. "ארגוני הסביבה יאבקו במלוא כוחם בכל ניסיון לפתוח מחדש את הדיון בתוכנית ספדיה לבנייה במערב ירושלים". כך אמר מנהל אגף שמירת טבע בחברה להגנת הטבע, ניר פאפאי. לדבריו, "הדיון בתוכנית נמשך שנים רבות בכל מוסדות התכנון, בין השאר במועצה הארצית, שדחתה את התוכנית ברוב קולות ולכן אין שום סיבה לחזור על כל הדיון מחדש". פאפאי מדגיש, שפתיחת סבב דיונים חדש גרום לעצירה מחודשת של כל תוכנית הבנייה בתוך העיר ותביא להמשך שיתוקה של ירושלים. לדבריו, "בעקבות החלטת המועצה הארצית נוצרה הזדמנות להשקיע בעיר. הצהרתו של שטרית עלולה לעצור מגמה זו".

גם ראש עיריית ירושלים, אורי לופוליאנסקי הודיע בתגובה שהוא מתנגד לקיום דיון מחודש בתוכנית: "ההחלטה להקפיא את התוכנית ולרכז מאמץ בבניה בתוך העיר התקבלה לאחר דיונים ממושכים ועבודת מחקר שנמשכה למעלה מחצי שנה. בדיקות אלו העלו שהבנייה במרכז העיר התעכבה במשך שנים רבות מאחר וכל גורמי התכנון היו עסוקים בתוכנית ספדיה וגרמו בכך להזנחת מרכז העיר". עוד אומר לופוליאנסקי, ש"מנתוני העירייה עולה כי בשטח העיר קיים פוטנציאל לבנייה רבה ובזמינות מיידית, פי כמה מאשר ההיצע בתכנית ספדיה שמתוכננת לצאת אל הפועל רק ב-2020".

תוכנית ספדיה תוכננה על ידי האדריכל משה ספדיה והיא נועדה להקים שכונות חדשות על ההרים ממערב לירושלים. לתוכנית, שזכתה לתמיכה נלהבת מצד ראש עיריית ירושלים דאז, אהוד אולמרט, התנגדו כל ארגוני הסביבה אך גם ארגוני תושבים ובראשם ירושלים בת קיימא, שטענו שיש לרכז את המאמץ בבניה במרכז העיר. לפני מספר חודשים החליטה המועצה הארצית ברוב קולות לדחות את התוכנית. גם עיריית ירושלים הודיעה שבכוונתה לגנוז את התוכנית ולרכז את המאמץ לבניה במרכז העיר. יצוין, שהודעת שטרית גוררת אחריה תמיהות רבות ודאגה רבה במיוחד לאור העובדה שהוא השר הממונה על המועצה הארצית לתכנון ובנייה.