חשד: המשנה למנכ"ל לשעבר בחברה המרכזית לני"ע מעל במאות אלפי שקלים

מיכאל פוליצר חשוד כי משך כספים מהחברה בהיקף כ-430 אלף שקל נטו, שזרמו לכיסו ולכיסו של גיסו, שמעון ניר ליפינר, בשנים 2004-2006

רשות ני"ע חשפה פרשת מעילה בחברה המרכזית לני"ע: המשנה למנכ"ל לשעבר, מיכאל פוליצר, חשוד כי משך כספים מהחברה בהיקף של כ-430 אלף שקל נטו, שזרמו לכיסו ולכיסו של גיסו, שמעון ניר ליפינר בשנים 2004-2006.

רשות ני"ע טוענת כי השניים יצרו לעצמם במירמה רווחים על חשבון החברה תוך ניצול חשבונות בבעלותה תוך טשטוש והסתרה. השניים חשודים בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, ומירמה והפרת אמונים. פוליצר חשוד גם בעבירות ני"ע. מעצרם של השניים הוארך הערב (ב') עד מחר בערב.

לפי בקשת המעצר, שפירטה היועצת המשפטית של מחלקת החקירות של רשות ני"ע, עו"ד ציפי גז, פוליצר היה אחראי על חדר המסחר בתחום אג"חים ומק"מים בחברה המרכזית לני"ע, ושימש סוחר ראשי בתחומים אלה. מהחקירה עולה כי פוליצר נהג לבצע עסקאות בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ביום עבור לקוחות מוסדיים, לפי הוראותיהם.

מהחקירה עולה כי פוליצר פתח חשבון בחברה על שם גיסו, ליפינר. לפי החשד, פוליצר ניצל את מעמדו וביצע פעילות עניפה בני"ע עבור חשבונו הפרטי של גיסו תוך יצירת רווחים בחשבון הפרטי על חשבון החברה המרכזית. לפי החשד, פוליצר ביצע פעולות קנייה ומכירה בני"ע שונים, כאשר הוא מייחס לחשבונו של ליפינר רק עסקאות שהניבו רווח כספי.

על-פי הנטען, פוליצר השתמש בחשבון מעבר לביצוע פעולות בזמן אמת, כאשר בסוף היום הוא ביצע פיצול של עסקאות לחשבונות הלקוחות מתוך חשבון המעבר, כשהוא בוחר אילו ביצועים לייחס לחשבון הפרטי.

בכדי להסתיר את ייחוס הרווחים בדיעבד לחשבון הפרטי, פוליצר ביצע את הפעולות באמצעות תחנת עבודה בחברה המקושרת ישירות למחשב הבורסה. שימשו בתחנת עבודה נעשה במקרים נדירים של כשל במערכות במחשב ובחשבונות שדירקטוריון החברה אישר מראש לפעול בהם. פוליצר ניצל תחנות עבודה אלה בניגוד להנחיות, כיוון שהן אינן מפוקחות וניתן לפעול בהן ללא זיהוי של החשבון עבורו מבוצעת הפעילות.

לפי ממצאי החקירה, הרווחים בחשבון הסתכמו ב-720 אלף שקל ולאחר ניכוי מס ועמלות עמד הרווח על כ-430 אלף שקל נטו. לפי החשד, ליפינר משך את הכספים מידי מספר שבועות במשך שנה וחצי: באמצעות צ'קים בסכומים זהים של 20 אלף שקל ו-35 אלף שקל. לפי החשד, כ-235 אלף שקל הופקדו בחשבונות בשליטת פוליצר, בחשבון על-שמו ובחשבון על-שם אימו, שבו יש לו ייפוי-כוח.

החברה המרכזית לני"ע היא חבר הבורסה של בית ההשקעות מגדל שוקי הון. היא נמצאת כיום בבעלות משותפת של בנק ההשקעות האמריקני Bear Stearns וקבוצת הביטוח הגדולה במשק - מגדל, שרכשה אותה ב-2001.

מגדל שוקי הון מתמחה בניהול השקעות בתיקי ני"ע, קרנות נאמנות, ניהול קופות גמל וקרנות השתלמות, עשיית שוק, חיתום ועוד. מגדל שוקי הון מנהל כיום כ-32 מיליארד שקל (כולל קרן ההשתלמות קה"ל). בתקופת המעילה הסתכמו נכסי בית ההשקעות בכ-4 מיליארד שקל.

יו"ר בית ההשקעות כיום ובחלק מרכזי מתקופת המעילה הוא דן ללוז. בעת תקופת החקירה עמד בראש בית ההשקעות המנכ"ל נועם ברורמן. מנכ"ל חבר הבורסה של מגדל שוקי הון הוא אלי ביהרי. כפי הנראה מגדל שוקי הון פנתה בנושא לבורסה, שהחלה לבדוק את הפרשה.