עושה שרירים - מבחן דרכים לטוארג V8

לטוארג V8 יש שרירים משורגים וממדים מאיימים. זה אמנם מקשה על תמרון בחניונים צפופים, אבל על הכביש יש לרכב התנהגות מלוטשת באופן מפתיע, וקל מאוד "לגהץ" איתו דרכי עפר

אחת לכמה שנים מופיע בשוק דגם בודד, שיכול לבנות מותג שלם או לפחות לקחת אותו צעד גדול קדימה. כל יצרני הרכב בעולם משקיעים הון בניסיון לפתח דגמים כאלה, אולם רק במקרים נדירים הם משיגים את מטרתם. גם בשוק הישראלי הם מופיעים לעתים, ובין הדוגמאות ניתן לציין את המאזדה MPV של שנות ה-90, את הטרופר של איסוזו ואת טוסון של יונדאי - כולם דגמים שגררו מעלה את התדמית של מותג שלם.

אחד הדגמים שמבצעים את המשימה הזאת כיום, הוא רכב הכביש-שטח טוארג, שבשלוש השנים האחרונות חולל מהפך אסטרטגי בתדמית של פולקסווגן. עד להופעתו נהנה המותג הגרמני בישראל ממעמד של "עממי פרימיום". דגמי פולקסווגן נתפשו כאלטרנטיבה משודרגת למותגים המשפחתיים הרגילים, והמותג מכר מעט מאוד כלי רכב שמחירם ניצב מעבר לסף הפסיכולוגי של 200 אלף שקל. הטוארג הענק והמוחצן העניק לפולקסווגן דריסת רגל רצינית בפלח היוקרה של 400 עד 700 אלף שקל בישראל, ולא סתם דריסת רגל, אלא כזו שרמסה מתחתיה כמה רכבי כביש-שטח של מותגי יוקרה ותיקים ומבוססים הרבה יותר.

וולקסווגן טוארג

גם בחו"ל הצליח הטוארג להביא אל המותג זן חדש של לקוחות וסלל בגלגליו הרחבים את הדרך לחדירה עמוקה יותר של פולקסווגן לפלח רכבי היוקרה וסגנון החיים. החברה מתכננת לפדות את הבונוס בקרוב עם שלל דגמי יוקרה חדשים, ובינתיים היא משקיעה בטיפוח נוצותיו של האווז שמטיל ביצי זהב. לפיכך, בשנת הדגם 2008 מגיע אלינו הטוארג לאחר מתיחת פנים ועדכון טכני.

חיצונית מתמקד השינוי בעיקר בחרטום. את מקום הגריל השקט של הדגם היוצא מחליף כעת גריל מודגש ומוכסף דמוי פרסה עם פגושים ומכסה מנוע תואמים, שנועדו לענות על הדרישות של אירופה להגנה על הולכי רגל. עוד מנגנון הגנה הוא העיצוב: שילוב של שרירים משורגים וממדים מאיימים, שמרתיע נהגים חותכי-מסלול ושאר בריוני כביש.

תא הנוסעים אופייני לרכבי שטח קלאסיים. המפתן גבוה מאוד ודורש דילוג שרירי בכניסה פנימה, המושבים ממוקמים גבוה מעל כלי הרכב שמסביב והגג נמוך יחסית ואינו מעניק תחושה אוורירית ושופעת במרחב. אין לנו תלונות לגבי מרחב הרגליים והכתפיים מלפנים ומאחור, ושלושה מבוגרים יכולים להתמקם במושב האחורי ברווחה.

עיצוב הפנים עבר עדכונים קלים מאוד. עדיין יש צורך בלא מעט מיומנות כדי לנוע לאחור ולתמרן את הלווייתן הגרמני בחניונים צפופים, אבל הקוטר שלו קטן מהצפוי. איכות הייצור והחומרים עברה שדרוג רציני ביחס לטוארג דור-ראשון, ולפחות בגרסה המהודרת של רכב המבחן היא הרגישה לא פחות עשירה ואיכותית משל המתחרים הגרמנים היוקרתיים. מנגד, בדגמים הפשוטים יותר של הטוארג מוקפים הנהג והנוסעים בהרבה פלסטיק קשיח.

רכב ההדגמה צויד בחבילת ה"פרימיום" של הטוארג, שהאלמנטים החשובים ביותר שלה (מלבד שלל גאדג'טים) הם מתלי אוויר מתכווננים נשלטים אלקטרונית וחבילת שטח. מתלי האוויר משדרגים מאוד את הנוחות ואת התנהגות הכביש של הטוארג, וכמעט משכיחים את העובדה שמדובר ברכב בתצורת כביש-שטח קלאסית עם שלדת סולם ומרכב נפרדים. כאשר הנהג מקבע את המתלים על מצב "נוחות", עושים בולמי הזעזועים עבודה טובה בנטרול מפגעי כביש, אם כי הספיגה עדיין אינה רכה ומעודנת כמו בגרסאות עם מתלי האוויר של מרצדס M קלאס או ה-X5 החדש. הספיגה מצוינת על שבילים עתירי מהמורות וקל מאוד "לגהץ" עם הרכב דרכי עפר ב-80 קמ"ש.

גם התנהגות הכביש מלוטשת באופן מפתיע לרכב שטח של כמעט 2.4 טון. ההיגוי כבד אמנם אך יש לו היזון חוזר סביר, העברות המשקל זריזות יחסית והאלקטרוניקה מסייעת רבות לשמור על גוף שטוח בפניות מהירות.

לתחושה הכמעט-ספורטיבית תורם מנוע ה-V8 החדש. זהו מנוע ה-4.2 ליטר ממשפחת ה-FSI של קבוצת אאודי/פולקסווגן, שאותו כבר פגשנו בעבר במספר דגמי ספורט וסאלון. תחת עומס המנוע הזה משמיע נהמה חושנית, שמזכירה מנועי "נאסקאר" אמריקנים, ועם 350 כ"ס ו-45 קג"מ הוא מייצר מספיק דחף כדי לפצות על המשקל ולשעוט קדימה בקצב מרשים.

לנהגים העתידיים נמליץ מאוד לשמור על רגל קלה ומשמעת ברזל. מי שינהג עם רגל ברזל ומשמעת קלה, יגלה שקל מאוד לשייט עם ה-V8 במהירויות קרובות ל-200 קמ"ש, והתוצאה תהיה ביקורים תכופים מאוד בתחנת הדלק או בבית הדין לתעבורה, מה שיבוא קודם.

רכב ההדגמה צויד בחבילת שטח מקצועית, שבדומה לזו של מרצדס כוללת אופציה להגבהת הגחון במספר דרגות, נעילת דיפרנציאלים והילוך כוח. הבעיה היא, שבכלי כה חזק פולקסווגן נאלצה לוותר על צמיגי שטח ראויים לטובת צמיגי כביש ספורטיביים בחתך 45', שיכולים לטפל ב-230 קמ"ש פלוס על הכביש המהיר.

התוצאה היא צמיגים שאינם מתאימים למשימות עבירות רציניות למרות כל האלקטרו-מכאניקה המתוחכמת. מי שירצה למצות את יכולות השטח הרציניות של הכלי יצטרך לחשוב על סט צמיגים אלטרנטיבי.

פולקסווגן טוארג V8 בסיסי עולה 580 אלף שקל. חבילת הפרימיום, שכוללת בין השאר מערכת ניווט ומתלי אוויר עם חבילת שטח, מערכת מולטימדיה וניווט ועוד מוסיפה כ-60 אלף שקל למחיר. הסך הכל מציב את הטוארג מעל דגם ה-V8 של וולבו XC90 וקרוב מאוד לטריטוריה של דגמי ה-V8 המתחרים של המותגים הגרמניים המבוססים. אפילו האח מבית, אאודי Q7, שמצויד באותו מנוע ממש ומציע אופציה לשני מושבים נוספים, לא פחות פאר ומרכב מרווח משמעותית, עולה כ-657 אלף שקל. המנוע החדש משדרג באופן ניכר את היכולות של הטוארג ועם מתלים אלקטרוניים הוא גם מעניק לו שילוב מצוין בין יכולת צליחת מרחקים ארוכים על האספלט ליכולת שטח לא מבוטלת. אבל בטווח המחירים האלה דגם ה-V8 "מותח" את חוסנו של המותג לתחום חדש ולא מוכר.

מלבד המתחרים הגרמניים המוכרים, ניתן למצוא בשולי פלח הכביש-שטח עוד כמה דגמי V8 מעניינים

ג'יפ גרנד-צ'ירוקי

לגרנד-צ'ירוקי של ג'יפ היה מנוע V8 בנזין עוד לפני שרכבי הכביש-שטח הגרמניים נולדו. אולם התחרות העזה אילצה את קרייזלר לבצע שדרוג רציני. במסגרת העדכון בדגמי 2008, קיבל הרכב מנוע 4.7 ליטר V8 חדש עם הספק של 305 כ"ס - תוספת של 30% תמימים - ומומנט של 45 קג"מ. המנוע החדש מקפיץ משמעותית את ביצועי הרכב ומציב אותו בליגה הגרמנית. הדגם הקיים נמכר ב-440 אלף שקל. עדיין לא ידוע מחירו של מודל 2008.

וולבו XC90 V8

דגם הדגל של הוולבו XC90 מצויד במנוע V8 בנפח 4.4 ליטר. למנוע יש צליל מוזיקלי והרבה שרירים. הוא מייצר 315 כ"ס ו-45 קג"מ והביצועים שלו דומים לאלה של הטוארג V8. התאוצה מאפס למאה מתבצעת ב-7.4 שניות. לווולבו אין אופציה לחבילת שטח וגם לא הילוך כוח, אך יש לו יכולת סבירה של צליחת שבילים ונוחות נסיעה טובה מאוד בכביש ומחוצה לו. ב-555 אלף שקל מקבלים דגם עם חמישה מקומות ישיבה וציוד נוחות ובטיחות מקיף מאוד.

פורשה קאיין 4.8S

בן-הדוד של הטוארג מתחיל את חייו באותו מפעל ייצור של פולקסווגן, אולם לאחר מכן הוא נשלח ללייפציג כדי לקבל את הטיפול הייחודי של פורשה. לדגם 2008 של הרכב, שהגיע לארץ לאחרונה, יש מנוע V8 בנפח 4.8 ליטר, שמייצר 385 כ"ס בריאים ומשודך לתיבת טיפטרוניק. הרכב עבר שורת שיפורים וקיבל מערכת בקרת יציבות מדור חדש. כל זה במחיר של כ-700 אלף לפני מתלי אוויר.