ח"כ רן כהן מאשים: "500 מיליון שקל מכספי דיירי הדיור הציבורי נקברים בקופת האוצר"

כהן: כספי עמיגור היו אמורים להיכנס לקרן שתחדש את מאגר הדירות החדשות - אבל 20 שנה לא נבנתה אפילו דירה אחת לטובת החלשים

חברת עמידר העבירה למשרד האוצר ב-2006 את הכנסותיה בסך 500 מיליון שקל, מהם כ-300 מיליון שקל שקיבלה ממכירת הדיור הציבורי, במקום שישמשו לחידוש מלאי הדירות לזכאים חדשים חסרי דיור ולרווחת הדיירים הקיימים. כך טוען ח"כ רן כהן ("מרצ") במכתב ששלח לשר האוצר רוני בר-און ולשר השיכון זאב בוים, ובו דרש להקצות את הכסף לבניית דירות חדשות לעשרות אלפי מחוסרי דיור.

לדברי כהן, עמידר משמשת "צינור" להעברת כספים בלבד, ואין לה אוטונומיה לפעול לטובת דייריה. לדבריו, בסכום שהעבירה עמידר לאוצר ניתן היה לבנות 700 דירות חדשות ברחבי הארץ. במכתבו תבע כהן מהשרים להורות על הקצאת הכסף למטרה.

כהן הסביר שבחוק הדיור הציבורי שהתקבל ביוזמתו בסוף העשור הקודם נקבע העיקרון המחייב את החברות לבנות דירות חדשות מכספי ההכנסות שיתקבלו מהסדר מכירת הדירות הישנות לדיירים בהנחות ניכרות. לפי החוק, כספים אלה היו אמורים להיכנס לקרן מיוחדת במטרה לממן את חידוש המאגר בהקמת דירות חדשות. כהן מציין כי ביצוע החוק אמנם הוקפא בחוק ההסדרים, אבל משרד השיכון מיישם אותו בפועל במבצעי מכירה של הדירות, למעט את הקמת הקרן וחידוש מלאי הדירות לטובת מחוסרי הדיור.

כהן הדגיש כי למעלה מ-20 שנה לא נבנתה אפילו דירה אחת לטובת רבבות חסרי האמצעים לרכוש דירה. "ממתינים בתורים לדיור סוציאלי שרק הולכים ומתארכים ובינתיים נאלצים לשלם שכר דירה שמחמיר את מצבם הכלכלי. זאת בשעה שמאות מיליוני שקלים נקברים בקופת האוצר ואינם ממלאים את ייעודם", טוען כהן באוזני השרים בר-און ובוים.

כהן התריע בפני השרים כי אם לא יעשו שימוש בכסף בייעודו המקורי, ייזום חוק שיחייב אותם להקדיש את כספי החברות המשכנות לבניית דירות בלבד.