תוכנית המתאר לאזור הצפון שתוכננה מ-92' נכנסה לתוקף

תוכנית המתאר המחוזית הכוללת של מחוז הצפון, שתכנונה החל ב-1992, נכנסה לתוקף. התוכנית יוצרת תנאים לביסוסה של האוכלוסייה הקיימת ולקליטת תושבים חדשים, ומסדירה בראייה כוללת ולטווח ארוך את היחסים בין האוכלוסיות, הישובים והנוף במחוז הצפון.

מחוז הצפון נחשב למחוז המורכב מבין המחוזות בישראל, מכיוון שיש בו מגוון נדיר של אוכלוסיות, יישובים, נוף ומורשת. מחוז הצפון משתרע מהים עד הגולן ומהווה 20% משטחה של ישראל. המחוז כולל 400 ישובים ו-90 רשויות מקומיות.

תוכנית המתאר מיישמת את מדיניות התכנון הארצית של חיזוק הפריפריה, ומאפשרת יצירת מוקדי תעסוקה והשכלה מתקדמים, קידום התיירות ובניית מערכות תחבורה מוסדרות ותשתיות.

התוכנית קובעת כללים ברורים להתפתחותם של הישובים ויוצרת מדרג של שטחים פתוחים. התוכנית מפרטת את מספר יחידות הדיור המאושר לגבי 271 יישובים כפריים וקהילתיים בצפון הארץ. כך לדוגמה, בלוחמי הגטאות נקבעו 400 יחידות דיור, ביזרעאל, באיילת השחר ובמגידו 450 ובקיבוץ הגושרים 528 יחידות.

לגבי יישובים עירוניים וכפריים נקבע בין היתר כי יהיה זה בסמכותה של ועדה מחוזית לאשר תוכנית מקומית המייעדת תוספת שטח ליישוב בתנאי שסך שטחי התוספת, לא יעלה על 30% מהשטח המיועד שנקבע בתוכנית המתאר המחוזית.