הרחבת בתי קיבוץ שדות-ים ליד החוף בוטלה

ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה שלא לאפשר את הרחבת 48 בתים של חברי קיבוץ שדות-ים הסמוכים לקו החוף. מדובר בבתים הנמצאים כ-100 מטר מקו החוף. חברי הקיבוץ שביקשו להרחיב את הבתים טענו כי הם סובלים ממצוקת דיור וברצונם להשוות את שטח הבתים בחוף עם שטחם של שאר בתי הקיבוץ.

ההחלטה התקבלה בעקבות ערר שהגישה מפלגת הירוקים. מהערר עולה, שלפני מספר חודשים אישרה הועדה לשמירה על הסביבה החופית את תוכנית הרחבת הקיבוץ שכללה גם הרחבה בזכויות בניה של 48 בתים שנמצאים בסמוך לחוף בתחום הקטע האסור בבניה.

מפלגת הירוקים, באמצעות עו"ד אריאל יונגר, טענה שההרחבה היא בניגוד לתוכנית המתאר (תמ"א) 13 ונוגדת את עקרונות חוק הסביבה החופית.

מפלגת הירוקים טענה כי המצוק עליו הבתים ממוקמים הוא דיונת חול והרחבת הבנייה תעמיד את הבתים בסיכון גבוה עקב תהליכי הבליה של החוף. עוד טענו הירוקים, כי מדובר בהוספת אלפי מ"ר בנוי, דבר המנוגד לרוח החוק ולתמ"א 13.

ועדת הערר בראשות עו"ד רינה מיוחס, קבעה כי "לא מצאנו הצדקה להרחבת הבנייה לתוך קו ה-100 מטר מהחוף. והתוכנית לא תהווה פתרון יעיל למצוקת הדיור".

חוק החופים שאושר ב-2004 אוסר על בנייה בסמוך לקו החוף ומבטיח גישה חופשית של הציבור לחופים. החוק מגדיר מספר יסודות שמטרתם לשמור על הסביבה החופית מפני פגיעה של כרישי נדל"ן. בזכות החוק, דיירי מתחם סי אנד סאן בתל אביב נאלצו להרוס את החלק שהיה קרוב מידי לקו המים ומנע מהציבור גישה לחוף.