בקרוב: ניתן לבנות מרפסת מעל מרפסת

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה להמליץ לשר הפנים, מאיר שטרית, על תיקון תקנות חישוב שטחים ואחוזי בנייה בדבר מרפסות. התקנות החדשות יאפשרו לבנות מרפסת מעל מרפסת במקום מרפסות מדורגות כיום. שינוי התקנות יחייב הקפדה מיוחדת של הרשויות למניעת סגירת מרפסות. פעולה אשר תיחשב סטייה מההיתר ותביא להכללת שטח המרפסת הסגורה במניין השטח העיקרי בדירה.

על-פי התקנות הקיימות, שאושרו ב-1992, מרפסות יחושבו כחלק מאחוזי הבנייה של הדירה, אלא אם יש בינהם הפרדה בגובה של שתי קומות לפחות מעל רצפת המרפסת. מטרת התקנות היתה למנוע סגירת מרפסות באופן ללא קבלת היתרים. תקנות אלה יצרו אילוצים אדריכליים ומבניים ו"שפה" אדריכלית הזרים בדרך-כלל לאופיו של המבנה או האזור. במקרים רבים מנעו התקנות הקמת מרפסות בכלל, ובמקרים אחרים נבנו מרפסות בולטות, המכונות מרפסות "מדלגות" וקטנות.

במשרד הפנים רואים במרפסות, בייחוד באקלים הישראלי, אמצעי חשוב בהצללה על קירות הדירה ואפשרות לספק שטח חוץ צמוד לדירה. ואולם, מיקום המרפסות מעוות את מראה חזיתות הבניינים וגורם מטרדים לתושבים. כך למשל, חלון הקומה שמעל למרפסת משקיף עליה וסופג את הרעשים הנוצרים בה וכך נוצרת פגיעה בפרטיות.

יוסי גורדון, מנכ"ל התאחדות הקבלנים שפעלה לשינוי התקנות בעניין המרפסות, ציין כי "מדובר בבשורה גם לרוכשי הדירות שיקבלו מרפסות גדולות יותר ופרטיות יותר, גם לקבלנים וגם למתכננים שלא יהיו כבולים יותר לתקנות המקשות על תכנון חזיתות הבתים".