"אנחנו בשלב בלימה מול הביקוש למגורים בת"א"

דורון ספיר, יו"ר הוועדה המקומית ת"א: "דווקא עכשיו זה נכון מצד היזמים להשקיע בתעסוקה, כי זה יהיה הגל הבא שיבוא; הגל של הביקושים היום הוא למגורים, והביקוש באמת היסטרי. אני מעריך שגם הביקוש הזה ירד בשלב מסוים, ויעלה הביקוש לתעסוקה"

חזון העיר תל אביב, כפי שמופיע בתוכנית האסטרטגית שלה, קובע ארבעה יעדים שהראשון בהם הוא ביסוס העיר כמרכז כלכלי ותרבותי. אחריו מופיעים היעדים "עיר לכל תושביה", "ממשל עם הפנים לאזרח" ו"סביבה עירונית אטרקטיבית".

סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, עו"ד דורון ספיר, מעריך שהגל הבא של הביקושים בתל אביב, אחרי שתירגע היסטריית המגורים, יהיה לתעסוקה.

גלובס: באחרונה התחלתם לאשר תוכניות למגורים מעל משרדים בצירי עסקים ראשיים.

ספיר: "כן. יש אצלנו היום מדיניות של עירוב שימושים במרכזי העסקים הראשיים של תל אביב - דרך מנחם בגין (לשעבר דרך פתח תקוה) ובשדרות רוטשילד, שהם בעצם הצירים הראשיים של המע"ר בתל אביב. המדיניות היא שילוב של כ-25% מגורים בקומות העליונות מעל המשרדים. המדיניות הזו נועדה למנוע את התרוקנות אזור התעסוקה, שפועל במהלך היום. בדרך כלל, כשיש רק משרדים באזור הוא מתרוקן בשעות הלילה. קבענו שימושים של מגורים ועסקים במינון הנכון, שכן מינון זה לא יוצר בעיות של העדר שטחי ציבור ומוסדות ציבור".

- ובכל זאת יגורו שם תושבים, שצריכים שירותים כמו בתי ספר.

"לא צריך לדאוג לכך שיהיו שם בתי ספר, גנים וכד', במינון כזה של מגורים, בין היתר משום שהאוכלוסיה שמגיעה להתגורר באותם מרכזי עסקים מעל בנייני המשרדים מורכבת לרוב מאנשי עסקים, אנשים שלא יבואו לגור עם הילדים ולא יצטרכו את אותם מוסדות ציבור. המדיניות הזו מוטמעת היום בתוכניות בניין עיר שונות שכבר קיימות".

- באופן כללי, הביקושים שיש היום בת"א הם בעיקר למגורים?

"אנו עוברים תהליך של ביקושים גדולים למגורים, שאנו מנסים לבלום. יש כל הזמן לחצים מצד אנשי נדל"ן לקבל עוד ועוד שטחים למגורים, ואנו כרגע בשלב בלימה, כי חשוב מאוד לשמור על אופי מרכזי התעסוקה של תל אביב כמרכזי תעסוקה, ולא ליצור עירוב מוחלט של שימושים. זאת, מהסיבה שהסברתי - לא יהיה צורך בשטחים ובמוסדות ציבור באותם אזורים. לכן אנחנו בהחלט נקפיד על המינון.

"יש כמה אזורי תעסוקה מובהקים בתל אביב: מנחם בגין, רמת החי"ל, שדרות רוטשילד, קרית עתידים ואזור חדש שמתפתח במזרח העיר, בשכונת ביצרון. התוכנית קורמת עור וגידים. באזור של שדרות ההשכלה נראה בעתיד בניינים של 8 ו-9 קומות למגורים. צריך לציין שבתחום התעסוקה, כמו בתחומים האחרים, תוכנית המתאר המקומית שאנו עתידים להתחיל בהכנתה תיתן ודאות תכנונית. לצורך העניין הקמנו צוות, ואני רואה בכך חשיבות רבה. ככל שנגיע למצב של ודאות בתכנון, בכלכלה ובכל דבר - זה ייטב לכולנו".

- מה תהיה המדיניות בנושא התעסוקה?

"החזון שבתוכנית האסטרטגית, שגובש בשנתיים האחרונות עם הציבור, כולל עם יזמים, בעלי עסקים, תושבים ואדריכלים, מתייחס בין היתר לתל אביב כמרכז כלכלי מטרופוליני וארצי. נוסף לכך, ההתייחסות במסגרת היעד הראשון היא לבירה תרבותית ומרכז להשכלה גבוהה. במסגרת היעד השני השאיפה היא, בין היתר, שהעיר תהיה אטרקטיבית למגורים. בין היעדים בתוכנית יש גם דגש על איזון בין בנייה מרקמית משמרת לבנייה לגובה, עירוב שימושים מושכל, חזרה לרחוב העירוני ועוד.

"אנחנו בהחלט מרחיבים היום את אזורי התעסוקה בתל אביב. אפשר לומר שהעיר הולכת לקראת הגדלת אזורי התעסוקה דווקא בעיתוי נכון - כאשר הביקושים לתעסוקה אינם גבוהים במיוחד. דווקא עכשיו זה נכון מצד היזמים להשקיע בתעסוקה, כי זה יהיה הגל הבא שיבוא. הגל של הביקושים היום הוא למגורים, והביקוש באמת היסטרי. אני מעריך שגם הביקוש הזה ירד בשלב מסוים, ויעלה הביקוש לתעסוקה. מי שמשקיע היום - אולי כדאי לו להשקיע דווקא בתעסוקה".