להגביר שקיפות ועדות התכנון

יש לאפשר פתיחה לציבור של כל ועדות התכנון, לפרסם את כל הפרוטוקולים באינטרנט, לשדר בווידאו את הדיונים - וגם לשלם שכר לחברי הוועדות

שמעתי את דבריו של ח"כ בנימין נתניהו על ועדות התכנון, וקשה לומר שהתרשמתי. ועדות תכנון לא מזמינות שחיתות, מה שמזמין שחיתות זה חוסר השקיפות של ועדות התכנון.

הרצון של מקבלי החלטות הבכירים, ביניהם נתניהו ורה"מ אהוד אולמרט, לבטל את ועדות התכנון - משול לניסיון אנטי דמוקרטי לבטל את הכנסת. תכנון במהותו הוא קניין הציבור או משאב ציבורי. שווי של קרקע בישראל לא נמדד באיכותה, אלא בתכנון שיש לגביה.

כמו בכל העולם, ועדות תכנון הם כלי דמוקרטי ממדרגה ראשונה, שבו נציגים נבחרים של התושבים מקבלים החלטות על קניין הציבור. במשך עשרות שנים ועדות התכנון האלו היו עניין של מקורבים לצלחת למיניהם ויודעי סוד. היום, בעידן האינטרנט ונגישת למידע, נפתח פתח גדול לחשיפה של ועדות התכנון לאור השמש, שהפחית באופן ניכר את האפשרות לשחיתות.

ברוני הנדל"ן של ישראל רוצים שהחלטות יתקבלו בזריזות בלי לערב את הציבור, ועדיף שלא תהיה נגישות ופיקוח ציבורי על החלטות ועדות התכנון. וככה, בשקט בשקט מתחת לרדאר הציבורי, עוברות החלטות גורעות ומושחתות, וכולנו רואים את התוצאות של אותן החלטות כאשר אנחנו באים לים או מנסים למצוא פינת טבע חופשית מבנייה.

השחיתות בוועדות התכנון היא לא גזרה משמים, אפשר בהחלט להפחית אותה ע"י שקיפות מוגברת. ראשית, יש לשנות מן הקצה אל הקצה את מודעות חוק התכנון והבנייה, לכותב אותi בשפת בני אדם נהירה, לפרסם אותם באינטרנט ולאפשר לתושבים לקבל התראות במייל לגביהם.

אולי האלמנט הכי מהותי שדורש שינוי הוא שקיפות דיוני ועדות התכנון והחלטות שהן מקבלות. יש לאפשר פתיחה לציבור של כל ועדות התכנון, לפרסם את כל הפרוטוקולים באינטרנט, לשדר בווידאו את הדיונים של כל הוועדות בכל הרמות, למעט אולי את אלו שעסקות בעניינים נקודתיים, ולפרסם באופן שמי מה הצביע כל חבר ועדה.

כאשר חברי ועדה ידעו שציבור הבוחרים שלהם פוקח עין על פעילותם, והציבור ידע בדיוק איך הם הצביעו, הם יזהרו לקבל החלטות שפוגעות באינטרסים ציבוריים אלו.

עניין נוסף חשוב הוא תגמול לחברי ועדה. לא רבים יודעים זאת, אבל רוב חברי הוועדות המקומיות לא מקבלים שכר על השתתפותם בדיונים. זה מצב שמזמין שחיתות או מזמין בריחה מאחריות. חבר ועדה שמקבל החלטות שלעיתם שוות עשרות מיליונים צריך לקבל תגמול.

עניין חשוב לא פחות הוא מעורבות הציבור בתכנון. על הרשויות המקומיות לפעול להגברת מעוברות הציבור בתכנון כבר מתחילתו, ולא בסופו בהליך של התנגדויות, כמו היום. ככל שמתכננים ילמדו להקשיב לציבור, וככל שיתקיים דיאלוג פורה בין בעלי העניין בתכנון, כך ישתפר התכנון ואפילו סיכוי רב שהוא יתקצר.

ברור שבהרכב הפוליטי היום אין שום סיכוי שהדברים האלו יתוקנו. הפוליטיקאים במפלגות הגדולות מוחזקים בני ערובה של עסקנים פוליטיים ומאכערים שמתפרנסים טוב מן הכשלים של מערכות התכנון. לכן ברור למה פוליטיקאים מתבטאים בצורה כזו. הם יודעים שרק אם הם ינסו לעשות את הדבר הנכון, ייפול עליהם צונמי של לחצים לא לפתוח את ועדות התכנון, שמפרנסות כל כך הרבה פונקציונרים פוליטיים מושחתים.

רכז פורום השרון במפלגת הירוקים