שירותי בריאות כללית ישלמו היטל השבחה של יותר מ-4 מיליון דולר לעיריית תל-אביב

כך קבע בית המשפט, לאחר שקופת-החולים התנגדה להיטל ההשבחה שנקבע על-ידי העירייה

בשורות לא טובות עבור שירותי בריאות כללית הגיעו לאחרונה מבית משפט השלום בתל-אביב. שירותי בריאות כללית, הצליחה למכור בפברואר 2007 את המגרש שלה בפינת הרחובות רמז וארלוזורוב בצפון תל-אביב תמורת 41.3 מיליון דולר לקבוצת משקיעים, בעסקה שקבעה רף חדש לעלות הקרקע באזורים המבוקשים של העיר ללא הפסקה. אולם, בפסק דינו קבע השופט דן מור, כי החברה תצטרך לשלם היטלי השבחה לעיריית תל-אביב בגובה של 4.15 מיליון דולר.

השופט דחה את הערעור שהגישה שירותי בריאות כללית על חיובה בהיטל השבחה בגין מכירת הזכויות במגרש מסיבות פרוצדוראליות של חוסר סמכות ובשל הגשתו באיחור רב, ובכך הכריע כי רווחיה הגדולים של קופת החולים הגדולה במדינה יקטנו בסכום ניכר. הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תל-אביב-יפו, שיוצגה על-ידי עוה"ד אילן שרקון תגזור לפיכך גם היא קופון נאה מעסקת הענק.

לפי תחשיבי שמאי המקרקעין, שירותי בריאות כללית ביצעו בנכס השבחה, שינו את תכנית בניין העיר (תב"ע) לייעוד של מגורים, לרבות תכניות בינוי ותוספת אחוזי בנייה של 300% לפני שמכרו את השטח לקבוצת המשקיעים, כך שניתן יהיה לבנות במקום תוספת של כ-9,500 מ"ר שטחים למגורים.

התחשיב מציין כי שירותי בריאות כללית תאלץ לשלם בגין אישור זכויות בנייה עד לגובה של 250% היטל השבחה של 1.491 מיליון דולר, ועל ההשבחה הנוספת שבין 250%-300% עוד 2.658 מיליון דולר, "ותשא במטלות ציבוריות בגובה ההשבחה (השבחה מלאה)".

הכללית ניסתה לטעון כי היא פטורה מחובת תשלום היטל השבחה משום שמדובר "בהשבחה במקרקעין של מוסד בריאות שאין עיסוקו לשם קבלת רווחים", כהגדרת סעיף 19 (ב)(4) לתוספת השלישית לחוק התכנון והבניה, אולם הטענה לא נדונה אפילו בשל חוסר סמכות.

כאמור, המגרש נמכר תמורת 41.3 מיליון דולר, והוא מיועד לבניית 120 יח"ד, מה שמשקף מחיר מדהים של 344 אלף דולר עלות קרקע לדירה (כאשר שער הדולר היה 4.5 שקל). גם רשימת הקונים שחברה לקבוצת המשקיעים שזכתה במכרז מרשימה ביותר והיא כוללת בין השאר את נתן חץ, יונתן לייטרסדורף, אורי חייצ'יק, יואב חרל"פ, נועם לניר, אדי שלו וקובי רוגובין ותושבים זרים.

על-פי התוכנית, יוקם מגדל בן 31 קומות, מעל 7 קומות מרתף. האישור שניתן ל-300% בנייה (כולל בנין המשרדים הקיים), מהווה כאמור תוספת של 9,500 מ"ר שטח עיקרי, וגם תוספת של שטחי שירות בשטח כולל של 24,420 מ"ר. כמו כן תותר הקמת שבעה מרתפי חנייה ככל שיידרש, מתוכם יידרש הזוכה במכרז להקצות 150 מקומות חניה לטובת שירותי בריאות כללית. חץ הוא בעל השליטה בחברת הנדל"ן אמות השקעות; לייטרסדורף, בעלה של רונית רפאל, מבעלי קרן הון סיכון; חרל"פ הוא מבעלי חברת כלמוביל יבואנית מרצדס; אדי שלו הוא מתעשיית ההון-סיכון; ורוגובין הוא יזם נדל"ן.